اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر طرحواره ها در ارتقاء رضایت زناشویی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, رحیمعابدین, علیرضاتیرگری, عبدالحکیمفتح آبادی, جلیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: رضایت زناشویی یک جنبه بسیار مهم و پیچیده از یک رابطه زناشویی است که عوامل مهمی در آن نقش دارند و میتواند به وسیله روشهای مداخلهای مختلف تحت تأثیر قرار بگیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی طرحوارههای غالب در نارضایتی زناشویی و بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل طرحوارهها در ارتقاء رضایت زناشویی زوجین بود.
روش: به این منظور، تعداد 40 نفر (زن و مرد) از زوجین دارای نارضایتی زناشویی پس از مصاحبه و ارزیابی به وسیله ابزارهای پژوهش (ENRICH، SCL-90، GHQ، YSQ-SF)، در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و سپس مداخله روی گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد و در فهرست انتظار قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه با نارضایتی زناشویی مرتبط هستند، همچنین مداخله طرحواره محور در ارتقاء رضایت زناشویی زوجین اثربخش بود.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل طرحوارهها میتواند به عنوان یکی از روشهای مداخله در زمینه مشکلات بین فردی زوجین به ویژه نارضایتی زناشویی مورد استفاده قرار بگیرد.
کلید واژگان
طرحوارهنارضایتی زناشویی
زوجین
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2008-501X2228-5180




