نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمومنی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorشهیدی, شهریارfa_IR
dc.contributor.authorموتابی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorحیدری, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:09Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:09Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-08en_US
dc.date.submitted1395-03-19fa_IR
dc.identifier.citationمومنی, فرشته, شهیدی, شهریار, موتابی, فرشته, حیدری, محمود. (1397). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روان شناسی بالینی, 8(32), 93-111. doi: 10.22054/jcps.2019.11948.1344fa_IR
dc.identifier.issn2322-3189
dc.identifier.issn2476-6410
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.11948.1344
dc.identifier.urihttp://jcps.atu.ac.ir/article_9543.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282538
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (الگوی بورکوک) و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم و نشانه ها و مولفه های شناختی اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفته است. پژوهش فوق یک مطالعه تجربی دارای گروه مقایسه همراه با گمارش تصادفی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پی‌گیری 4 ماهه است. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر تهران است که دارای فرزند دختری در مقطع ابتدایی باشند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند است بدین صورت که از کلیه مدارس ابتدایی دخترانه شهر تهران، چندین مدرسه به شیوه هدفمند انتخاب شده و از مادران دانش آموزان خواسته ‌شد تا پرسشنامه 7 سوالی اختلال اضطراب فراگیر را تکمیل نمایند. از آن دسته از مادرانی که در پرسشنامه مذکور نمره بالاتر از 7 (نقطه برش) بدست آورده ( 91 نفر) و سپس بوسیله مصاحبه ساختار یافته، مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده شده ‌بودند (32 نفر) خواسته شد تا در پژوهش شرکت نمایند. در این پژوهش از مقیاس 7 سوالی اختلال اضطراب فراگیر ، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و مقیاس چرا نگرانی به منظور سنجش استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و نگرانی در مرحله پس آزمون و پی گیریتفاوت معناداری مشاهده نشد. این در حالی است که اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر باورهای مثبت درمورد نگرانی به صورت معناداری بیشتر از درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بوده است. بنابراین از نتایج پژوهش فوق اینگونه استنباط می شود که هر دو روش توانسته اند اثربخشی معناداری بر کاهش علائم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و برخی از مولفه های های این اختلال داشته باشند.fa_IR
dc.format.extent643
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofClinical Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.11948.1344
dc.subjectاختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.subjectعلائم و نشانه هاfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue32
dc.citation.spage93
dc.citation.epage111


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد