مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری حضوری و درمان شناختی رفتاری اینترنتی آفلاین بر میزان افسردگی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
حسینی بهشتیان, دکتر محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری اینترنتی آفلاین و درمان شناختی رفتاری حضوری فردی بر میزان افسردگی دانشجویان بود.
مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان افسرده مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه تهران بود. نمونه شامل 24 دانشجوی افسرده بود که به تصادف از بین مراجعان افسرده مرکز مشاوره دانشگاه تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به تصادف به دو گروه 12 نفری تقسیم شدند. پس از اجرای آزمون افسردگی بک (21 سوالی) برای همه آزمودنیها، برای اعضای گروه اول درمان شناختی رفتار اینترنتی آفلاین و برای اعضای گروه دوم درمان شناختی رفتاری فردی اجرا شد. پس از اتمام درمان و نیز پس از گذشت 6 ماه آزمون افسردگی بک برای هر دو گروه اجرا شد.
یافتهها: نتایج با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین اثربخشی این دو روش درمانی پس از اتمام دوره درمان تفاوت وجود دارد اما پس از گذشت 6 ماه تفاوتی بین اثربخشی این دو روش دیده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق مشخص میشود که در درازمدت درمان شناختی رفتاری آفلاین میتواند به اندازه درمان حضوری انفرادی موثر باشد.
کلید واژگان
اینترنت درمانی آفلایندرمان شناختی رفتاری
افسردگی
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی ایرانشاپا
2322-31892476-6410




