• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوای آموزش سواد اقتصادی در پایه‌ ششم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    عابدینی بلترک, میمنتجعفری صمیمی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    862.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مسائل جدید در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، وارد کردن برنامه­هایی برای تربیت اقتصادی و آموزش مفاهیم سواد اقتصادی به سیستم آموزشی در کنار آموزش مهارت­های اولیه و ضروری است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش سواد اقتصادی در سیستم آموزشی ایران با استفاده از کتاب­های درسی پایه ششم بوده است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمَی، جامعه و نمونه آماری شامل کلیه­ی کتاب­های درسی پایه ششم یعنی فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه­های آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فناوری می­باشد. پایایی با توجه به ضریب توافقی بدست آمد که برابر با 88/0 بود. یافته­ها نشان داد که 42 مورد در کتاب­های درسی به مؤلفه­های سواد اقتصادی پرداخته­اند که بیش­ترین ضریب اهمیت با 296/0، مربوط به مؤلفه مصرف و کم­ترین میزان فراوانی و ضریب اهمیت نیز مربوط به مؤلفه تورم، بیکاری و سرمایه­گذاری است که صفر می­باشد. همچنین بیش­ترین فراوانی در کتاب مطالعات اجتماعی مشاهده گردید و سایر کتاب­های درسی، چندان توجهی به بحث سواد اقتصادی نداشته­اند. بر این اساس بازنگری محتوای درسی در راستای توانمند ساختن افراد جامعه در بخش اقتصاد، ضروری به­نظر می­رسد.
    کلید واژگان
    سواد اقتصادی
    آموزش
    تحلیل محتوا

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران
    استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2019.5229
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5229.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281936

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب