نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکرامتی, انسیfa_IR
dc.contributor.authorاحمد آبادی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:26:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:26:19Z
dc.date.available1399-07-09T05:26:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:26:19Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-04-20en_US
dc.date.submitted1396-01-31fa_IR
dc.identifier.citationکرامتی, انسی, احمد آبادی, زهرا. (1397). تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی در دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به آموزش های زیست محیطی. پژوهش‌های برنامه درسی, 8(1), 200-226. doi: 10.22099/jcr.2018.4955fa_IR
dc.identifier.issn2251-6794
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2018.4955
dc.identifier.urihttp://jcr.shirazu.ac.ir/article_4955.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281910
dc.description.abstractآموزش‌های زیست محیطی در دوره‌های تحصیلی مختلف می‌تواند نقش موثری در بسیج افکار عمومی جهت حفاظت از محیط زیست داشته باشد. با توجه به نقش کتاب‌های درسی علوم دورة متوسطه در این زمینه، هدف از این پژوهش بررسی محتوای کتاب‌های درسی علوم تجربی از لحاظ توجه به آموزش‌های زیست محیطی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه و نمونه آماری شامل تمام کتاب‌های علوم تجربی دورة اول متوسطه در سال تحصیلی 1396-1395 است که به شیوة کدگذاری قیاسی بررسی شدند. جهت اعتبار بخشی به یافته‌ها، از دو کدگذار دیگر نیز استفاده شد و میزان توافق میانکدگذارها برابر با90% به دست آمد. یافته‌ها بیانگر آن است که مقوله‌های آموزش محیط زیست به صورت (65%)متن، (11%) پرسش،(21%)تکلیف و(13%) تصویر قرار گرفته‌اند. همچنین مقوله‌های آموزش محیط زیست در بعد شناختی (78%) و در ابعاد نگرشی (17%) و مهارتی (13%) است. مهمترین نقطه قوت کتاب‌های مورد بررسی، توجه به سطوح بالای شناختیدر طراحی تکالیف گروهی است. اما به قدر کافی توجه نکردن به اصول سازماندهی در ارائة محتوا، به ویژه در پایة هشتم، به عنوان مهمترین ضعف این کتاب‌ها، محسوب می‌شود. از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد: اعمال دیدگاه‌های برنامه‌ریزان درسی در مورد چگونگی رعایت اصول سازماندهی محتوا؛ نیازسنجی نیمه متمرکز درمورد مسائل زیست محیطی کشور و طراحی و تدوین کتابی فعالیت‌محور در حوزة آموزش حفاظت از محیط زیست؛ چگونگی طراحی فعالیت‌هایی جهت ارتقای نگرش و مهارت‌های دانش‌آموزان در کتاب موجود.fa_IR
dc.format.extent1271
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2018.4955
dc.subjectآموزش زیست محیطیfa_IR
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.subjectدوره اول متوسطهfa_IR
dc.subjectکتاب درسی علوم تجربیfa_IR
dc.titleتحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی در دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به آموزش های زیست محیطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای برنامه ریزی درسی و استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای شیمی و استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهدfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue1
dc.citation.spage200
dc.citation.epage226


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد