ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, مرضیهامیدیان, فرانکاصغری, فرینازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از برنامه درسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوان ذهنی صورت گرفت. روش تحقیق ارزشیابانه و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معلمان و اولیای دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی و مشاهدهگران از این مراکز بودند. روش نمونهگیری برای مدیران و معلمان به صورت سرشماری و برای اولیای دانشآموزان، خوشهای چندمرحلهای و مشاهدهگر برای هر مرکز دو نفر بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (t تک متغیره) استفاده گردید. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه، چکلیست، سؤالات بازپاسخ و نمرات دانشآموزان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت سازماندهی منابع انسانی از نظر مدیران، معلمان و مشاهدهگران و اولیا نامطلوب میباشد. کیفیت محتوای برنامه درسی دانشآموزان از نظر تمام گروهها مطلوب میباشد. کیفیت فرآیند تدریس به صورت تئوری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب میباشد. کیفیت فرآیند تدریس در بخش عملی از نظر تمامی گروههای شرکت کننده مطلوب میباشد. کیفیت تحقق اهداف حیطه رشد اجتماعی- هیجانی از نظر مدیران و معلمان مطلوب و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نسبتاً مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب میباشد و در نهایت کیفیت تحقق اهداف حیطه زبان، برقراری ارتباط و سوادآموزی از نظر مدیران و اولیا نامطلوب، از نظر معلمان مطلوب، و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نوآموزان نسبتاً مطلوب میباشد. در قسمت بحث و نتیجهگیری به تبیین نتایج و ارائه پیشنهاداتی، پرداخته شد.
کلید واژگان
برنامه درسی پیش دبستانیمدل ارزشیابی هاموند
دانش آموزان کم توان ذهنی
اهداف
محتوا
سازماندهی
روشهای تدریس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهران (نویسنده مسؤول)استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه




