ارزیابی فرایند اجرای طرح آزمایشی برنامه درسی جدید دورهی مقدماتی نهضت سوادآموزی
(ندگان)پدیدآور
بدری گرگری, رحیموجدانپرست, حسینحاتمی, جوادواحدی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرح آزمایشی برنامه درسی جدید دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده است. آزمودنیها را 125 نفر از سوادآموزان شهرهای تبریز و اهر تشکیل میدادند. این آزمودنیها در دو گروه آزمایشی (36 نفر از شهرستان تبریز و 27 نفر از شهرستان اهر) و گروه کنترل (35 نفر از تبریز و 27 نفر از اهر) قرار داشتند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل چک لیست مشاهده تدریس فلاندرز، چک لیست ارزشیابی توصیفی، آزمونهای پیشرفت تحصیلی معلم ساخته و آزمون محقق ساخته مهارتهای زندگی بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t (مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل) با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS صورت گرفت. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی سوادآموزان طرح آزمایشی در دروس خواندن (فارسی)، نوشتن (دیکته)، قرائت قرآن و نماز در مقایسه با سوادآموزان گروه کنترل (دوره مقدماتی جاری) بیشتر بوده است. در متغیر مهارتهای زندگی نیز سوادآموزان طرح آزمایشی پیشرفت بیشتری در مقایسه با سوادآموزان دوره مقدماتی جاری را نشان دادند.
کلید واژگان
نهضت سوادآموزیطرح آزمایشی برنامه درسی
علی- مقایسهای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تبریزکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی مراکز تربیت معلم
دانشیار دانشگاه تبریز (مامور در دانشگاه تربیت مدرس)
استادیار دانشگاه تبریز




