نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T05:24:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:24:46Z
dc.date.available1399-07-09T05:24:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:24:46Z
dc.date.issued2012-08-22en_US
dc.date.issued1391-06-01fa_IR
dc.date.submitted2010-08-11en_US
dc.date.submitted1389-05-20fa_IR
dc.identifier.citation(1391). تبیین مشارکت اجتماعی در منطقه مرکزی ایران مطالعه موردی استان مرکزی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 8(27), 116-142.fa_IR
dc.identifier.issn2209-2538
dc.identifier.issn5575-2008
dc.identifier.urihttp://jcsc.iaocsc.ir/article_15607.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281404
dc.description.abstractمشارکت ‌حق انسانی‌ است‌ که ‌به ‌لحاظ‌ غایتی ‌به‌ آزاد‌سازی‌ و اعتماد به‌ خویشتن‌ و از نظر ابزاری ‌به‌ بسیج‌ و نقش‌‌آفرینی ‌توده‌های‌ انسانی‌ در حیات ‌اجتماعی ‌منجر می‌شود. تجربه ‌اجرای ‌برنامه‌های ‌توسعه ‌در کشورهای‌ در حال ‌توسعه ‌نشان ‌داده که ‌به ‌دلیل‌نادیده‌‌گرفتن ‌مشارکت ‌مردمی، نتوانسته‌اند به ‌اهداف ‌موردنظر دست‌یابند. در این مقاله[1] با لحاظ نمودن نقش عناصر فرایندی و عاملیتی در دو سطح میانی و خرد با استفاده از سه سازه سرمایه اجتماعی، نظام شخصیت و پایگاه اجتماعی- اقتصادی چارچوب نظری و تجربی مقاله تنظیم شده است. روش تحقیق مورد استفاده اسنادی و پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش افراد بالای هیجده سال ساکن در نقاط شهری و روستایی استان مرکزی می‌باشند.که از این جامعه نمونه‌ای به حجم 1648 نفر انتخاب شده است. نتایج آزمون فرضیه‏های تحقیق در سطح میانی نشان می‏دهد که بین متغیر سرمایه اجتماعی به‌عنوان متغیر سطح میانی با متغیر وابسته تحقیق ارتباط معنادار در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد. در سطح خرد نیز ویژگی‏های شخصیتی رابطه معناداری را در سطح اطمینان 99 درصد با متغیر وابسته تحقیق نشان داده‌اند. علاوه بر این در سطح خرد متغیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی که از ترکیب‏ متغیرهای درآمد، سطح تحصیلات، نوع مسکن و رتبه شغلی ساخته شده است رابطه معناداری را با متغیر وابسته تحقیق نشان نداده است. نتایج تحلیل چند متغیره نشان می‏دهد که در سطح کل استان متغیرهای سرمایه اجتماعی و ویژگی‏های شخصیتی 39 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین می‏نمایند. این درصد در مناطق شهری مورد مطالعه 31 درصد و در مناطق روستایی 47 درصد می‏باشد. تحلیل مسیر انجام شده نیز نشان می‏دهد که اثرات مستقیم و غیرمستقیم سرمایه اجتماعی در حوزه کل مورد مطالعه و نیز در حوزه‏های شهری و روستایی بیشتر از اثر متغیر ویژگی‏های شخصیتی است. <br clear="all" /> [1]. داده‌های مقاله حاضر برگرفته از طرح پژوهشی بررسی و ارائه راه‏های افزایش مشارکت مردم در عرصه‏های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی  است که برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اجرا شده است.fa_IR
dc.format.extent1186
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal Of Iranian Association For Cultural Studies & Communicationen_US
dc.subjectمشارکت اجتماعیfa_IR
dc.subjectسرمایه اجتماعیfa_IR
dc.subjectویژگیهای شخصیتیfa_IR
dc.subjectپایگاه اجتماعی اقتصادیfa_IR
dc.titleتبیین مشارکت اجتماعی در منطقه مرکزی ایران مطالعه موردی استان مرکزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue27
dc.citation.spage116
dc.citation.epage142


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد