• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری برنامه درسی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری برنامه درسی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی ‌‌آموزشی صلاحیت‌های فناورانه دانشجو ‌معلمان بر اساس اسناد بالادستی ملی و بین‌المللی

    (ندگان)پدیدآور
    زارعی زوارکی, اسماعیلاحمدی, روشننوروزی, داریوشدلاور, علیدرتاج, فریبرز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    752.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: طراحی آموزشی از حوزه­های بسیار فعال تکنولوژی آموزشی است که به دنبال تسهیل یادگیری و عملکرد است. هدف این پژوهش ارائه الگوی طراحی آموزشی برای آموزش صلاحیت­های فناورانه دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. روش: در این پژوهش از روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی با طرح ارائه الگو و تأیید آن استفاده شد. برای این منظور ابتدا مفاهیم و نظریه­های موجود در حوزه صلاحیت­های فناورانه بررسی شد و پس از طبقه‌بندی، نقشه و چارچوب مفهومی تدوین و پس از اعتباریابی درونی (استفاده از نظر اساتید، متخصصان و مدرسان) و اعتباریابی بیرونی (استفاده از آزمون عملکردی و پرسشنامه محقق ساخته) الگوی طراحی آموزشی صلاحیت­های فناورانه ارائه گردید. سپس محتوای آموزش صلاحیت­های فناورانه بر اساس این الگو، طراحی شد و بر روی دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اجرا گردید. در بخش نمونه از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس) در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد. یافته‏ها: نتایج نشان داد که دانشجو ‌معلمانی که با استفاده از الگوی طراحی شده، آموزش دیده بودند سطح برخورداری آنان در مؤلفه‌های سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش به‌طور معنی­داری بالاتر از سایر دانشجو معلمانی بود که به شیوه معمول آموزش دیده بودند.
    کلید واژگان
    صلاحیت‌های فناورانه
    طراحی آموزشی
    دانشجو معلم

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه بیرجند
    University of Birjand
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    استاد روش‌های تحقیق و آمار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2588-5235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22077/jct.2017.745
    http://jct.birjand.ac.ir/article_745.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/280795

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب