• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری برنامه درسی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری برنامه درسی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش‏آموزان کم‌توان ذهنی در درس ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    جنگی زهی شستان, حمیدرضازارعی زوارکی, اسماعیلنیلی احمدآبادی, محمدرضاپزشک, شهلادلاور, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    831.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر چندرسانه­ای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه­ پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش­آموزان کم­توان ذهنی پایه­ چهارم ابتدایی در درس ریاضی بود. روش: روش اجرای این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه­ آماری پژوهش، کلیه­ دانش­آموزان پسر کم­توان ذهنی در پایه­ چهارم ابتدایی را شامل می­شد که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری هدفمند استفاده شد و از میان مدارس موجود، دو مدرسه­ استثنایی در شهر تهران برای انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی عبدخدایی (2008)، پرسشنامه یادگیری مشارکتی مقیمی و رمضان (2013) اصلاح شده توسط محقق و آزمون محقق ساخته ریاضی جهت اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل، به عهده­ معلم کلاس بود. اما برای تدریس در گروه آزمایش، از چندرسانه­ای آموزشی تهیه ‌شده توسط پژوهشگر در کنار تدریس معلم استفاده شد. یافته‏ها: یافته‌های به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه‌های پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیش‌آزمون (میانگین تعدیل‌شده) بین میانگین نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دو گروه در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می‌شود (001/0p
    کلید واژگان
    کم‌توانی ذهنی
    چندرسانه‌ای‌ آموزشی
    یادگیری
    انگیزه
    مشارکت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه بیرجند
    University of Birjand
    سازمان پدید آورنده
    استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
    دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2588-5235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22077/jct.2017.742
    http://jct.birjand.ac.ir/article_742.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/280792

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب