تأثیر چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس ریاضی
(ندگان)پدیدآور
جنگی زهی شستان, حمیدرضازارعی زوارکی, اسماعیلنیلی احمدآبادی, محمدرضاپزشک, شهلادلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی بود.
روش: روش اجرای این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی در پایه چهارم ابتدایی را شامل میشد که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و از میان مدارس موجود، دو مدرسه استثنایی در شهر تهران برای انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی عبدخدایی (2008)، پرسشنامه یادگیری مشارکتی مقیمی و رمضان (2013) اصلاح شده توسط محقق و آزمون محقق ساخته ریاضی جهت اجرای پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل، به عهده معلم کلاس بود. اما برای تدریس در گروه آزمایش، از چندرسانهای آموزشی تهیه شده توسط پژوهشگر در کنار تدریس معلم استفاده شد.
یافتهها: یافتههای بهدستآمده از تحلیل دادههای مربوط به فرضیههای پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیشآزمون (میانگین تعدیلشده) بین میانگین نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دو گروه در مرحله پسآزمون، تفاوت معناداری مشاهده میشود (001/0p
کلید واژگان
کمتوانی ذهنیچندرسانهای آموزشی
یادگیری
انگیزه
مشارکت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه بیرجندUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران




