سواد رسانهای: برنامه درسی مغفول در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
اسکندری, حسینتقیزاده, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: سواد رسانهای، توانایی دسترسی و استفاده، تحلیل، تولید و ارتباط با پیامهای رسانهای در اشکال متنوع و همچنین برخورداری از تفکر انتقادی در قبال محتوای رسانههاست. سواد رسانهای در برنامه درسی رسمی بسیاری از کشورها گنجانده شده است؛ در حالیکه در نظام آموزشی کشور، جزء برنامههای درسی مغفول محسوب میشود. تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد رسانهای دانشجویان در دانشگاه بجنورد به انجام رسیده است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و انتخاب یک نمونه 363 نفری از بین حدود 3000 دانشجو، انجام شد. اعتبار این پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، برابر با 70/0 مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که سطح سواد رسانهای 4/99 درصد از دانشجویان در سطح متوسط رو به پایین قرار دارد و تنها 2 نفر یعنی 6/0 درصد از سطح سواد رسانهای بالا برخوردارند. سطح سواد رسانهای پسران بهطور معنیداری بالاتر از دختران است. بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سطح سواد رسانهای، میزان استفاده از اینترنت و همچنین میزان استفاده از رسانههای اجتماعی رابطه مثبت معنیداری برقرار است. با توجه به افزایش نرخ نفوذ رسانههای جدید و اهمیت رسانهها در شکلدهی به جریانهای فرهنگی، ارزشی، دینی و سیاسی و همچنین پایین بودن سطح سواد رسانهای دانشجویان، انتظار میرود که نظام آموزشی، این مهم را از ذیل برنامه درسی مغفول خارج کرده و در ذیل صریح و یا حداقل ضمنی بگنجاند.
کلید واژگان
سواد رسانهایآموزش عالی
برنامه درسی مغفول
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه بیرجندUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانمدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران




