عوامل فردی و نهادی موثر بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
پژوهش جهرمی, امینپورکریمی, جوادنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه تحلیل نیروهای نهادی عامل بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی و ارائه مدل سه سطحی تاثیر؛ سطح جامعه، دانشگاه (کوچکترین واحد تحلیل در سطح سازمان دانشگاه، گروه علمی در دانشگاه است)، و سطح فردی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. همچنین از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی حوزه عوامل موثر بر تجاریسازی دانشگاهی با استفاده از بانکهای اطلاعاتی تهیه شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در 3 مرحله رخ داد: بررسی کامل ادبیات تحقیق؛ خلاصه کلام این مقالات؛ و ترکیب و جمعبندی نهایی. مقاله نتیجه میگیرد تغییر نهادی اجتماعی (به صورت مستقیم) و از طریق تغییر هنجارهای دانشگاه (به طور غیرمستقیم) بر انتخاب نحوه انتشار دستاورد (دسترسی عمومی یا ایجاد مالکیت فکری به منظور صدور مجوز و تجاریسازی) تاثیر میگذارد.
کلید واژگان
تجاریسازیدستاوردهای تحقیقات دانشگاه
عوامل نهادی
تجاری سازی تکنولوژی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی مالک اشترعضو هیات علمی
شاپا
2676-54032676-5411




