استراتژی های پاسخ به بحران درزمان بحران (کووید 19) در بخش تولید و صنعت
(ندگان)پدیدآور
سلیمی زاویه, سید قاسمنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وقوع بحران همهگیر نظیرکرونا ویروس، بقای شرکتهای تولیدی و به خصوص بخش صنعت را در مقیاس جهانی تهدید میکند که نتایج ویرانگر اجتماعی و اقتصادی را برای بخش تولید در پی خواهد داشت. در این مقاله راهکارها و استراتژیهای پاسخ به بحران در زمان بحران کرونا در بخش تولید و صنعت را مورد بررسی قرار خواهیم داد و استراتژیهایی را برای بخش تولید در کشور ایران پیشنهاد خواهیم داد. با توجه به جدیدترین گزارشهای داخلی و خارجی، استراتژیهای پاسخ به بحران کرونا ویروس در بخش صنعت و تولید، ازگزارشات (گروه مشاوران مکنزی ،کتاب اقتصاد در زمان کووید 19، گزارش دکتر دلاوری از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و...) استخراج شده است. لذا بدین منظور از تجزیه و تحلیل توصیفی و تحلیل محتوا برای تحقیق حاضر استفاده شده است . با توجه به تحلیل محتوا حدود ده گزارش مهم و کلیدی مورد بررسی واقع شد و هفت طبقهبندی مهم در بخش استراتژیهای پاسخ به بحران در بخش صنعت و تولید ارائه گردید. این هفت طبقه بندی شامل بخشهایی مانند آسیبهای بخش تولید و صنعت ، ضربات سه گانه به بخش تولید، ارائه یک چارچوب برنامه اقدامات استراتژیک در زمان بحران ،استراتژیهای تابآوری کسب وکارهای تولیدی و استراتژیهای پاسخ به بحران خواهد بود. بر همین اساس چهار استراتژی در زمان بحران حائز اهمیت میباشد که عبارتند از : استراتژی (عقب نشینی ، پشتکار (استقامت) ، نوآوری و خروج. آگاهی از این استراتژیها و پاسخ ها پیامدهایی را هم برای مدیران و هم برای محققان استراتژی در پی خواهد داشت.
کلید واژگان
استراتژیبحران
کووید 19
تولید و صنعت
برنامه اقدام استراتژیک بحران
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانشاپا
2676-54032676-5411




