شناسایی عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای در میان مدیران مدارس متوسطه استان فارس
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای در میان مدیران آموزشی بوده است. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و روش پژوهش با توجه به ذات و ماهیت موضوع از نوع روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی میباشد. پس از استخراج عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای از منابع معتبر موجود، در بخش کیفی پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی مهمترین عوامل ازنقطهنظر متخصصان تعلیم و تربیت مشخص شدند. سپس بر اساس عوامل شناساییشده پرسشنامهای 67 سؤالی تدوین و پس تأیید روایی و پایایی آن، در میان یک نمونه 264 نفرِ از مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان فارس به اجرا درآمد. این گروه نمونه با عنایت به جدول مورگان و کرجسی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای از میان 760 مدیر از 56 منطقه استان فارس انتخابشده بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفادهشده است. یافتههای تحقیق منجر به تأیید چهار دسته از عوامل شناساییشدهی مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای مدیران مدارس متوسطه استان فارس گردید. این عوامل عبارتاند از 13 عامل فردی، 10 عامل سازمانی، 5 عامل محیطی و 5 عامل زمینهای.
کلید واژگان
توسعهاخلاق
حرفه
اخلاق حرفهای
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



