تاثیر الگوی طراحی ای دی دی آی ای (تحلیل، طراحی، تولید ، اجرا و ارزیابی( با تاکید بر یادگیری سیار بر خودپنداره ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشیای دی دی آی ای (ADDIE) تحلیل(Analysis) ،طراحی(Design)، تولید(Development)، اجرا(Implementation) ، ارزیابی(evaluation) با تاکید بر یادگیری سیار بر خود پنداره ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی با روش نیمه تجربی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا ورودی سال 1391 است که درس زبان عمومی را انتخاب کرده بودند ، که با روش نمونه گیری خوشه ای ، دو کلاس به حجم 89 نفر انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (49 ) و کنترل ( 40 ) قرارگرفتند . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل : آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس، آزمون خود پنداره راج کمارساراسوت و یک آزمون محقق ساختهی زبان می باشد. روایی آزمون محقق ساخته در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصان تأیید شده است و محاسبه پایایی آزمون از طریق بازآزمایی در حدود 87/0 به دست آمد. در ابتدای آزمایش از هر دو گروه ، پیش آزمونی به عمل آمد. محتوای درسی گروه آزمایش بر اساس الگوی طراحی آموزشی ای دی دی آی ای به وسیله پیامک از طریق تلفن همراه و در نه جلسه و به گروه گواه ، به روش معمول به آنان آموزش داده شد . در پایان آموزش نیز از هر دو گروه، پس آزمونی به منظور سنجش انگیزه، خود پنداره و پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. به منظور آزمودن فرضیه های تحقیق، از آزمون کوواریانس(ANCOVA) استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره های گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه ، از سطح بالاتری برخوردار است. هم چنین این نتایج نشان داد که استفاده از الگوی طراحی آموزشی (تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی) با تاکید بر یادگیری سیار در افزایش خود پنداره، انگیزه پیشرفت ، و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی موثر است و باعث نوآوری در آموزش می گردد .
کلید واژگان
الگوی طراحی آموزشییادگیری سیار
انگیزه پیشرفت
خودپنداره
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



