بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش در صنعت نفت
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از سوالاتی که در حوزه مدیریت برای سازمان ها و پژوهشگران مطرح می باشد، رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت دانش است. هدف از انجام پژوهش حاضر، یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا بین هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت ایران در شهر تهران است. بنابراین 400 نفر از مدیران، رئیسان و سرپرستان و 1200 نفر از کارمندان تحت نظر آن ها با مسئولیت های متفاوت در 14 شرکت تحت پوشش صنعت نفت را در بر می گیرد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که بر اساس آن تعداد 195 نفر مدیر، رئیس یا سرپرست از بین 14 شرکت زیرمجموعه صنعت نفت به روش تصادفی چند مرحله ایی انتخاب شدند. همچنین به ازای هر مدیر، رئیس یا سرپرست 3 نفر از کارمندان آنها که شامل 530 نفر بودند، به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. پرسش نامه هوش هیجانی بین مدیران، رئیسان و سرپرستان توزیع و پرسشنامه مدیریت دانش بین کارمندان اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگــی و از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده، که در آمار توصیفی از نما، مین، میانگین، مد و در آمار استنباطی از روش رگرسیون چند متغیره خطی استفاده شده. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش میدانی - مطالعه کتابخانه ای و پرسش نامه هایی بدین شرح استفاده شده است. پرسش نامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ که آلفای کرونباخ آن برابر با 83/0 شده است. پرسش نامه مدیریت دانش سالیس و جونز[1] (2001) که روایی و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 98/0 تعیین شده است. نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که ارتباط بین متغیرهای «هوش هیجانی» و «مدیریت دانش» معنی دار نیست. درحالی که بین متغیرهای «ابعاد هوش هیجانی» با «مدیریت دانش» همبستگی ضعیفی وجود دارد.
1- Sallies & Jones
کلید واژگان
هوش هیجانیمدیریت دانش
صنعت نفت
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



