بررسی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست بلکه، یک حرکت، هدف استراتژیک و وظیفه اسلامی است. دانشگاهها و مؤسسات آموزشی کشور با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران میباشد. روش تحقیق، توصیفی، از نوع زمینهیابی (پیمایشی) میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران است که در سطح تحصیلات تکمیلی در سال تحصیلی 89-88 مشغول تحصیل هستند، که تعداد آنان 4589 نفر دانشجو میباشد. از این تعداد، 357 نفر به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست. روایی آن توسط اساتید و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 92/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داده است که عوامل روش تدریس هیأت علمی، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشگاه، وضعیت دانشجو و وضعیت هیأت علمی در بهبود کیفیت آموزش عالی مؤثر هستند. تأثیرگذاری عامل وضعیت دانشجو از بقیه عوامل بیشتر میباشد.
کلید واژگان
روش تدریسسازماندهی محتوای آموزشی
تجهیزات و امکانات و کیفیت آموزش عالی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



