اثر زنجیره تامین کارآفرینانه و توسعه محصول جدید بر عملکرد شرکتها: مطالعه موردی صنعت نوشیدنی
(ندگان)پدیدآور
کیانفر, کامرانبارفروش, نسریننوع مدرک
Textسیاستهای تولیدی(چابکی -پایداری -ناب -سبز -برون سپاری)
زبان مدرک
فارسیچکیده
چرخه عمر کوتاه محصولات، تغییر نیازهای مشتریان و تغییر قوانین باعث شده شرکتها همزمان در دو بعد توسعه محصول جدید و زنجیره تامین به فعالیت بپردازند. موضوع این پژوهش شناسایی و ارزیابی مولفههای موثر زنجیره تامین کارآفرینانه و توسعه محصول جدید بر عملکرد شرکت میباشد. بازه زمانی تحقیق سال 1392 و سه ماهه اول 1393 بوده و قلمرو مکانی صنایع نوشیدنی شهر تهران است. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه انجام شد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تعیین گردید. بهمنظور بررسی روایی از روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد و همچنین پایایی پرسشنامه بهوسیله روش ضرایب بار عاملی بههمراه آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون فرضیات از الگوی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شد. نتایج نشان میدهد که مولفههای زنجیره تامین کارآفرینانه با شدت 334/0 و توسعه محصول جدید با شدت 388/0 عملکرد شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد. سه مولفه رشد، مشارکت مشتریان و مشارکت تامینکنندگان در زنجیره تامین کارآفرینانه و سه مولفه ویژگی های ذائقهای محصول، سلامت و بهداشت و تنوع و نوآوری در توسعه محصول جدید، عملکرد شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد.[1] [1]این مقاله حاصل پروژه تحقیقاتی است.
کلید واژگان
توسعه محصول جدیدزنجیره تامین کارآفرینانه
صنعت نوشیدنی
عملکرد شرکت
سیاست های نوآورانه در تولید
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه مدیریت، اصفهان، ایران
شاپا
2008-62372476-5287




