مقایسه سبکهای شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
زارع, حسینعلیپور, احمدرحیمی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای شناختی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی شهرستان قروه بود . مطالعه حاضر از نوع علّی-مقایسهای (پس رویدادی) است. در این مطالعه 152نفر از دانش آموزان (76 دختر و 76 پسر) از هنرستانها و دبیرستانها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنیها خواسته شد آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل دادهها از آزمون t دو جامعه مستقل، آزمون تحلیل واریانس عاملی و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبکهای شناختی دانش آموزان رشتههای کامپیوتر و علوم انسانی و نیز دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد، بدین معنی که سبک شناختی دانش آموزان رشته کامپیوتر در مقایسه با دانش آموزان علوم انسانی و نیز پسران در مقایسه با دختران بیشتر نابسته به زمینه است. اثر متقابل جنس و رشته تحصیلی نیز بر سبکهای شناختی، معنادار نبود.نتایج این مطالعه مؤید نظریههایی است که توسط ویتکین در سال1981 و گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است.
کلید واژگان
سبکهای شناختیآزمون گروهی اشکال نهفته
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول)استاد،گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور
مربی، گروه روان شناسی ،دانشگاه پیام نور
شاپا
2538-31832538-3191




