استلزامات تربیتی مؤلفههای زیباییشناسی جان دیویی در نظام آموزش از دور ایران
(ندگان)پدیدآور
سرمدی, محمدرضااسمعیلی, زهرهفرج اللهی, مهرانموسوی, سید صاحب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، مطالعة مؤلفههای زیباییشناسی از دیدگاه دیویی و استلزامات تربیتی آن در نظام آموزش ازدور ایران است. 6 مؤلفة زیباییشناسی دیویی (شاملِ وحدت و انسجام، خودآگاهی کیفی، احساس، ابراز، تخیل و تجسم) و استلزامات تربیتی آنها در محتوا، روش تدریس و ارزشیابی آموزش از دور ایران مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادههای لازم برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، همۀ منابع و مراجع مرتبط با استفاده از فرم گردآوری دادهها و یافتهها به شیوۀ کیفی تحلیل شد. بدین منظور سعی شده است دادهها از منابع مختلفی نظیر پژوهشها، تولیدات تربیتی، تألیفات و کتب علمی، منابع خارجی و انسانی و نظایر آن جمعآوری شود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل تفسیر استفاده شد. نتایج پژوهش در زمینة میزان تناسب مؤلفههای زیباییشناسی با حوزة آموزش از دور نشان داد که اکثر استلزامات تربیتی استخراجشده در منابع مکتوب متناسب با آموزش از دور میباشد؛ ازجمله خارجکردن محتوا از بسط و سکون، یکپارچگی و انسجام در محتوا، معنادار کردن هیجانات انسان، پرورش احساسات متعالی و بیداری وجدان انسانی، ایجاد کنش و واکنش و تعامل بین فرد و محیط، انطباقدادن بین امور قبلی و جدید، انتقال سریع مفهوم و استقلال فکری فراگیران، ایجاد شور و نشاط در زندگی افراد و بانشاط کردن کلاس درس است.
کلید واژگان
زیباییشناسیدیویی
استلزامات تربیتی
آموزش از دور
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایراناستادیار دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران
استاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران



