رابطة هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای حرمت خود و حمایت اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
احراری, عمادالدیننجفی, محمودمحمدی فر, محمد علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، ارائه یک مدل برای نشاندادن رابطة هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطهای حرمت خود و حمایت اجتماعی در این رابطه بود.  جامعة پژوهش حاضر کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان خواف بودند که تعداد 360 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای مهارت و صلاحیت هیجانی تکسیک، حرمت خود روزنبرگ و حمایت اجتماعی ادراکشدة چندبُعدی زیمت و همکاران استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روشِ تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادندکه هوش هیجانی، حرمت خود و حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطة معناداری دارند و حرمت خود و حمایت اجتماعی در رابطة بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نقش واسطهای دارند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج حاکی از اهمیت و نقش هوش هیجانی، حرمت خود و حمایت اجتماعی در ارتقای پیشرفت تحصیلی است که باید مدنظر متخصصان و مسئولان آموزشوپرورش قرار گیرد.
کلید واژگان
هوش هیجانیحرمت خود
حمایت اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایراناستادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران



