• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 15, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 15, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطة هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه‌ای حرمت خود و حمایت اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    احراری, عمادالدیننجفی, محمودمحمدی فر, محمد علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مطالعه، ارائه یک مدل برای نشان‌دادن رابطة هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و نقش واسطه‌ای حرمت خود و حمایت اجتماعی در این رابطه بود.  جامعة پژوهش حاضر کلیة دانش‌آموزان مقطع متوسطة شهرستان خواف بودند که تعداد 360 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به‌عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های مهارت و صلاحیت هیجانی تکسیک، حرمت خود روزنبرگ و حمایت اجتماعی ادراک‌شدة چند‌بُعدی زیمت و همکاران استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روشِ تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادندکه هوش هیجانی، حرمت خود‌ و حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطة معناداری دارند و حرمت خود و حمایت اجتماعی در رابطة بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نقش واسطه‌ای دارند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج حاکی از اهمیت و نقش هوش هیجانی، حرمت خود و حمایت اجتماعی‌ در ارتقای پیشرفت تحصیلی است که باید مد‌نظر متخصصان و مسئولان آموزش‌و‌پرورش قرار گیرد.
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    حرمت خود
    حمایت اجتماعی
    پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2018.3617
    https://jeps.usb.ac.ir/article_3617.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277188

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب