اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر افسردگی، بهزیستی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس ریاضیات و علوم تجربی
(ندگان)پدیدآور
حکیمی, ثریاطالع پسند, سیاوشرحیمیان, اسحقکرن, مارگارت
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تاکید روانشناسی مثبتگرا بر سلامت و بهزیستی، به ایجاد مداخلههای آموزشی جدید با هدف ارتقاء بهزیستی در مدارس انجامیده است که باعث بهبود یادگیری و همچنین افزایش سطح بهزیستی دانشآموزان میشود. هدف عمده این مطالعه بهکارگیری مدل مداخله رواندرمانی مثبتگرا برای نیل به این اهداف است. پژوهش حاضر به صورت شبهآزمایشی و با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. از مدارس راهنمایی تهران به صورت تصادفی یک مدرسه به عنوان گروه آزمایشی (43 نفر) و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل (41 نفر) در نظر گرفته شد. مداخله رواندرمانی مثبتگرا در گروه آزمایشی اجرا شد. شرکتکنندگان، قبل و بعد از اجرای مداخله 14 جلسهای، آزمونهای افسردگی و بهزیستی را تکمیل کرده و نمرات درسهای ریاضیات و علوم تجربی، ثبت شد. از آزمون تحلیل اندازهگیری مکرر چند متغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادهها به صورت یک ماهه پیگیری شدند. یافتهها نشان داد که رواندرمانی مثبتگرا در گروه آزمایشی، اثر معناداری بر روی کاهش میزان افسردگی داشته است (مجذور اتای تفکیکی = 35/0). همچنین گروه آزمایشی به میزان بالاتری از بهزیستی [معنا (مجذور اتای تفکیکی=28/0)، روابط (مجذور اتای تفکیکی= 27/0) و دستاورد (مجذور اتای تفکیکی= 17/0)] نسبت به گروه کنترل دست یافت. به علاوه، سطح پیشرفتتحصیلی ریاضیات (مجذور اتای تفکیکی = 05/0) و علومتجربی (مجذور اتای تفکیکی= 12/0) نیز در گروه آزمایشی افزایش پیدا کرد. رواندرمانی مثبتگرا بهدلیل توجه ویژهای که بر افزایش جنبههای مثبتگرا افراد دارد، میتواند موجب پیشگیری و کاهش علائم افسردگی و نیز افزایش شکوفایی دانشآموزان شود.
کلید واژگان
افسردگیبهزیستی
پیشرفت تحصیلی
رواندرمانی مثبت
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایراندانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه روانشناسی مثبت دانشکده روانشناسی دانشگاه استرالیا



