تأثیر نوآوری در خدمات بر تبلیغات شفاهی مشتریان زن باشگاه های ورزشی به واسطه ی بازاریابی حسی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, انسیهبحرالعلوم, حسندهقانپوری, حوریهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری در خدمات بر تبلیغات شفاهی مشتریان زن باشگاههای ورزشی به واسطهی بازاریابی حسی میباشد. این پژوهش براساس هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیهی مشتریان زن باشگاههای ایروبیک و آمادگی جسمانی استان سمنان در سال 1398 بودند. حجم نمونهی آماری از طریق فرمول کوکران برای جوامع نامتناهی 384 نفر برآورد شد. نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی استاندارد نوآوری در خدمات سو (2011)، پرسشنامهی استاندارد تبلیغات شفاهی مشتریان وانگ و همکاران (2018) و پرسشنامه استاندارد بازاریابی حسی کانوپایت (2015)، بود. روایی محتوایی پرسشنامههای مورد استفاده توسط اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای نوآوری در خدمات، تبلیغات شفاهی، و بازاریابی حسی به ترتیب برابر با 83/0، 68/0و 79/0، برآورد شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخهی 22 و آموس نسخهی 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، نوآوری در خدمات تأثیر معناداری بر تبلیغات شفاهی مشتریان و بازاریابی حسی دارد؛ همچنین، بازاریابی حسی نقش واسطهای معناداری در ارتباط بین نوآوری در خدمات و تبلیغات شفاهی مشتریان داشت. بنابراین باشگاههای ورزشی میبایست برای کسب مزیت رقابتی، همواره در ارائهی خدمات خود نوآور باشند و بازاریابی حسی این فرصت را برای باشگاهها فراهم میکند تا با ارائهی خدماتی متمایز به مشتریان، برای آنها تجربهای خوشایند خلق نموده و زمینه را برای انتقال شفاهی فراهم کنند.
کلید واژگان
"بازاریابی حسی""تبلیغات شفاهی"
"تجربه حسی"
"محیط خدمات رسانی"
" نوآوری در خدمات"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران




