• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 11, شماره 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط الگوهای فرزند پروری والدین و ترتیب تولد با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل

    (ندگان)پدیدآور
    وازپور, شبنماسمعیلی, معصومهحسن نیا, صادقاعظمی, یوسف
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط الگوهای فرزندپروری والدین و جایگاه فرد در خانواده براساس ترتیب تولد در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 310 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه های ﺳﻨﺠﺶ اﻫﻤﺎﻟﻜﺎری ﺗﺎﻛﻤﻦ، الگوهای فرزندپروری رابینسون و یک پرسشنامه ی جمعیت‌شناختی استفاده شد. تحلیل داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید. نتایج نشان داد که الگو‌های فرزندپروری استبدادی، سهل‌گیرانه و اقتداری مادر به همراه فرزندپروری اقتداری پدر با ضریب تعیین 24/0 پیش‌بینی کننده‌ی معناداری برای اهمال‌کاری تحصیلی است. همچنین بر اساس یافته‌ها مشخص شد که ترتیب تولد به طورکلی پیش بینی کننده‌ی معناداری برای این متغیر نیست و براساس نتایج تحلیل واریانس یک طرفه تفاوت معناداری در میزان اهمال‌کاری تحصیلی برای دانش آموزان با ترتیب تولد متفاوت مشاهده نشد.
    کلید واژگان
    کلیدواژه‌ها: اهمال‌کاری تحصیلی
    الگوهای فرزندپروری والدین
    ترتیب تولد
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    - کارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    دانشجوی دکترا مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    -دانشجوی دکترا روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2014.2152
    https://jeps.usb.ac.ir/article_2152.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277126

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب