ارتباط الگوهای فرزند پروری والدین و ترتیب تولد با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل
(ندگان)پدیدآور
وازپور, شبنماسمعیلی, معصومهحسن نیا, صادقاعظمی, یوسف
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط الگوهای فرزندپروری والدین و جایگاه فرد در خانواده براساس ترتیب تولد در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 310 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه های ﺳﻨﺠﺶ اﻫﻤﺎﻟﻜﺎری ﺗﺎﻛﻤﻦ، الگوهای فرزندپروری رابینسون و یک پرسشنامه ی جمعیتشناختی استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید. نتایج نشان داد که الگوهای فرزندپروری استبدادی، سهلگیرانه و اقتداری مادر به همراه فرزندپروری اقتداری پدر با ضریب تعیین 24/0 پیشبینی کنندهی معناداری برای اهمالکاری تحصیلی است. همچنین بر اساس یافتهها مشخص شد که ترتیب تولد به طورکلی پیش بینی کنندهی معناداری برای این متغیر نیست و براساس نتایج تحلیل واریانس یک طرفه تفاوت معناداری در میزان اهمالکاری تحصیلی برای دانش آموزان با ترتیب تولد متفاوت مشاهده نشد.
کلید واژگان
کلیدواژهها: اهمالکاری تحصیلیالگوهای فرزندپروری والدین
ترتیب تولد
دانشآموزان
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
- کارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهراناستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشجوی دکترا مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
-دانشجوی دکترا روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران



