اثر مداخله روان شناسی مثبت نگر به شیوه گروهی بر عزت نفس، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر تجدیدی پایه اول دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
آلبویه, گوهرطباطبائی, سید موسیرحیمیان بوگر, اسحاقطباطبائی, خدیجه سادات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جدید شدن دانش آموزان در یک درس یا بیشتر تجربهای است بحران زا که در کنار بحرانهای دوره بلوغ میتواند بر مشکلات روانی و شخصیتی و تحصیلی این دانش آموزان تاثیر ماندگاری بگذارد. بهمین خاطر، بررسی تاثیر مداخلههای مختلف بر ویژگی-های روانی و تحصیلی این دسته از دانش آموزان مورد توجه روانشناسان تربیتی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی اثر مداخله روان شناسی مثبت نگر بر عزت نفس، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تجدیدی است. بنابراین، تعداد 29 دانشآموز دختر پایه اول دبیرستان شهر سمنان که حداقل در یک درس در سال تحصیلی 1390 – 1391 تجدید شده بودند، به شیوه تصادفی ساده انتحاب شدند و با انتساب تصادفی در یکی از گروههای آزمایشی یا کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی بود که آزمودنیها پس از مداخله به سوالات پرسشنامه عزت نفس و خودپنداره پاسخ دادند. برای اندازه-گیری پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات دروسی آزمودنیها در امتحانات خرداد ماه که در کارنامه تحصیلی آزمودنیها به عنوان تجدید (زیر 10) قید شده بود به عنوان نمره پیشآزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. و میانگین نمرات همان دروس (دروسی که در کارنامه خرداد ماه دانش آموز در آنها نمره زیر 10 گرفته بود) در امتحانات شهریور ماه، به عنوان نمرات پس-آزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل آماری نشان داد میانگین پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و بعضی از خرده مقیاسهای خودپنداره آزمودنیهای گروه آزمایشی به گونهای معنادار بالاتر از میانگین این متغیرها در آزمودنیهای گروه کنترل بود
کلید واژگان
"وان شناسی مثبت نگر""افت تحصیلی"
"خودپنداره"
"عزت نفس"
"پیشرفت تحصیلی"
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
مدرس دانشگاه پیام نورعضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان
کارشناس زبان و ادبیات فارسی و معلم آموزش و پرورش شهرستان سمنان



