• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر تدریس درس بلوغ و نوجوانی بر تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به مسائل و مشکلات دوران بلوغ

    (ندگان)پدیدآور
    شفیع پور مطلق, فرهاد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر تدریس درس بلوغ و نوجوانی در تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به مسائل و مشکلات دوران بلوغ است. روش این پژوهش، علّی‌ـ‌‌‌ مقایسه‌ای بوده و به مقایسه دو گروه دانش‌آموزانی که درس بلوغ و نوجوانی را گذرانیده‌اند و گروهی که این درس را نگذرانیده‌اند، در خصوص ابعاد چهارگانه مسائل و مشکلات جسمانی، عاطفی، دینی ـ اخلاقی و اجتماعی می‌پردازد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسری که در سنین 15-13 سالگی در پایه دوم و سوم دورة راهنمایی مناطق 6 و 9 می‌باشند، تشکیل می‌دهند. تعداد دو گروه 70 نفری از بین دانش‌آموزان پسر و دختر مناطق یاد شده بصورت تصادفی برای تحقیق انتخاب گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که دارای 4 حیطه و 40 سؤال است و بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه به لحاظ محتوا تأمین شده و اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 89/0 بدست آمده است. داده‌های بدست آمده در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون t دو گروه مستقل) تجزیه و تحلیل شده است. به طور کلی یافته‌های تحقیق بیانگر این است که بین میانگین نمرات دانش‌آموزانی که درس بلوغ و نوجوانی را گذرانیده‌اند با آن کسانی که درس مزبور را نگذرانیده‌اند در خصوص دو بعد مسائل و مشکلات جسمانی، دینی‌ـ‌اخلاقی در سطح 05/0
    کلید واژگان
    بلوغ
    نوجوانی
    مسائل و مشکلات جسمانی
    مسائل و مشکلات عاطفی
    مسائل و مشکلات دینی و اخلاقی
    مسائل و مشکلات اجتماعی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2006-02-20
    1384-12-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2006.785
    https://jeps.usb.ac.ir/article_785.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277051

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • غلبه بر تراژدی برآمده از مشکلات فوق بدخیم: محدود ساختن منافع شخصی آینده برای بهبود وضعیت تغییرات اقلیمی جهانی(قسمت دوم) 

      محمودی, محسن؛ عرب یار محمدی, جواد؛ غیاثوند, ابوالفضل (مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوریCenter of Strategic Studies, 2018-01-21)
      بیشترِ آثار مربوط به سیاست‌گذاری درخصوص تغییر اقلیم در علوم اجتماعی، یا هزینه‌ها و مزایای گزینههای سیاستی خاصی را در مقایسه با مجموعه اهدافی مهم ولی غالباً ناچیز مورد تجزیه ‌و ‌تحلیل قرار می‌دهند، یا می‌کوشند موفقیت‌ها و ...

    • تحلیل مسائل و مشکلات زیست‌محیطی برای مدیریت یکپارچۀ مناطق ساحلی (مطالعۀ موردی: منطقۀ ساحلی شهرستان عسلویه) 

      غریب رضا, محمدرضا؛ وفایی, فریدون؛ اله یار, محمدرضا؛ خلیلی, حمید؛ قنبری ممان, رسول (دانشکده منابع طبیعیUniversity of Tehran, 2021-11-22)
      مدیریت یکپارچۀ مناطق ساحلی، یکی از طرح‌های مدیریت منطقه‌ای در کشور است که بر رویکردهای حفاظت، توسعه و هماهنگی- یکپارچگی استوار است. رویکرد حفاظت این طرح ناظر بر شناسایی، رتبه‌بندی مسائل- مشکلات و ارائۀ برنامۀ اقدام حفاظت ...

    • نقش شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه در مقابله با مشکلات مستحدثه 

      صالحی, حسین؛ رحیمی, روح اله؛ شیخ موحد, مهدی؛ مقدم فرد, محمد (دکتر احمدرضا خزائیIslamic Human Right Council of Iran, 2025-03-21)
      زمینه و هدف: یکی از چالش‌های مهم در جامعه‌شناسی اقتصادی، مسئله عدالت اقتصادی است. امروزه مفهوم عدالت اقتصادی با مسئله‌ی نابرابری درآمدی و توزیع ثروت همراه شده است. رابطه‌ عدالت اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های عمومی در مطالعات ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب