بررسی رابطه رقابت در بازار محصول با ریسک سقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
پورحیدری, امیدضیاقاسمی, میلادعبدزاده کنفی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاکنون مطالعات گوناگون نشان دادهاند که ساختار بازار محصولات شرکتها عاملی موثر بر سازوکارهای بازارهای سرمایه همانند سرمایهگذاری، تامین مالی و غیره میباشند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین رقابت در ساختار بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به دنبال بررسی رابطه این دو متغیر، یک فرضیه اصلی متشکل از شش فرضیه فرعی مطرح شده است که معنادار بودن رابطه بین رقابت در بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها را مورد آزمون قرار میدهد. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیههای مطرح شده در این پژوهش، روش «دادههای ترکیبی» است بهطوریکه رقابت در بازار محصول با استفاده از دو شاخص هرفیندال، هیرشمن و شاخص لرنر و ریسک سقوط قیمت سهام با استفاده از سه روش چولگی منفی بازده سهام، سیگمای حداکثری و نوسان پائین به بالا مورد محاسبه و آزمون قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 73 شرکت پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1395-1384 است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش نشان میدهد که در چهار فرضیه از شش فرضیه طرح شده، بین رقابت در بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام شرکتها رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
رقابت در بازار محصولریسک سقوط قیمت سهام
پنهانسازی اخبار بد
بازار سرمایه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
گروه حسابداری،دانشکده مدیریت و علوم اداری، دانشگاه شهیدباهنر، کرمان، ایرانحسابرسی داخلی، شرکت توربین های صنعتی غدیر یزد، یزد، ایران
گروه حسابداری، دانشکده میدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2251-85092538-1520




