بررسی قدرت توضیحدهندگی معیارهای ارزشیابی در شرکتهای با کیفیت سود متفاوت
(ندگان)پدیدآور
کرمی, غلامرضاطاهری, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اولین و مهمترین عاملی که در اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری پیش روی سرمایهگذاران قرار میگیرد، عامل قیمت است که به تبع آن مقوله ارزشیابی و برآورد ارزش واقعی سهام مطرح میشود. بنابراین شناسایی معیارهای مناسب و طراحی مدلی صحیح جهت تعیین ارزش شرکت امری ضروری به شمار میرود. در این پژوهش برای درک قدرت توضیحدهندگی معیارهای مختلف ارزشیابی و همچنین درک رابطه کیفیت سود با محتوای اطلاعاتی معیارهای ارزشیابی، سه مدل ارائهشده توسط هند و لندسمن (1998) که شکل بسط یافتهای از مدل اولسون (1995) میباشند، در سه سطح "کلیه شرکتها، شرکتهای با کیفیت سود بالا و شرکتهای با کیفیت سود پایین" مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه، میزان اقلام تعهدی اختیاری به عنوان معیار کیفیت سود در نظر گرفته شده و جهت تعیین آن، از مدل جونز تعدیلشده در دو دوره برآورد و رویداد، استفاده شده است. به منظور تحلیل مدلهای تحقیق از اطلاعات 1277 سال- شرکت طی سالهای 1380 تا 1390 استفاده شده است. همچنین به دلیل نیاز به محاسبه تغییرات برخی از متغیرها نسبت به سال گذشته و برآوردها در سال آتی از اطلاعات سالهای 1379 و 1391 نیز بهرهبرداری شده است. روش به کار رفته در این تحقیق، روش حداقل مربعات معمولی بوده که به جهت تعیین نوع برآورد آن، از آزمونهای چاو و هاسمن استفاده گردیده است. نتایج حاکی از آن است که افزایش کیفیت سود، منجر به نادیده گرفته شدن معیارهای ارزش دفتری و سود تقسیمی توسط بازار و ارتقای محتوای اطلاعاتی سود هر سهم میشود. این در حالی است که عدم وجود سود با کیفیت و قابلاتکا در بازار سرمایه، سبب کاهش اطمینان به سود در فرآیند ارزشیابی سهام و در مقابل، افزایش توجه به معیارهای قابلاتکاتر نظیر ارزش دفتری و سود تقسیمی میشود.
کلید واژگان
معیارهای ارزشیابیمدل جونز تعدیل شده
کیفیت سود
آزمون چاو و هاسمن
آزمون والد
بازار سرمایه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تهراندانشجو دکتری حسابداری دانشگاه تهران
شاپا
2251-85092538-1520




