عملکرد ژئوگریدهایکربنی در بهبود خستگی و کاهش کرنشهای کششی روسازیهای انعطافپذیر براساس مقایسه نتایج آزمایشگاهی و عددی
(ندگان)پدیدآور
زیاری, حسننوبخت, شمسبری دیزج, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیشتر خرابیها در روسازی های انعطافپذیر، در اثر دو عامل ترک خوردگی یا شیارشدگی رخ میدهد. توسعه ترکها را میتوان در سه بخش تقسیم بندی کرد. در مرحله اول، ترک آغاز می شود. در مرحله دوم ترکهای ریز ایجاد شده شروع به گسترش میکنند و ترکهای بزرگ تر تشکیل میشوند. مرحله سوم مرحله شکست است. ژئوگریدها تنشها و بارهای وارده به روسازی را در یک سطح مناسب پخش کرده و باعث افزایش مقاومت باربری می شوند. این پروژه به بررسی میزان عملکرد ژئوگریدهای دارای الیاف کربن و شیشه و میزان تأثیر در تأخیر رشد ترکها در روسازیهای انعطاف پذیر و مقایسه با خروجی برنامههای کامپیوتری BISAR3.0 و CIRCLY5.0 میپردازد. در این پروژه از دستگاه های خستگی تیر، ژیراتوری و ITS استفاده شده است. از بارگذاری نیمه سینوسی با فرکانس 10 هرتز و بدون استراحت، در حالت کرنش کنترل شده، جهت آزمایش خستگی تیر خمشی چهار نقطهای استفاده شد. در خاتمه با هماهنگی مناسب بین نتایج آزمایشات با روشهای عددی و برنامههای کامپیوتری مشاهده شد که ژئوگرید و الیاف کربن، قابلیت جذب 25 تا 40 درصد از تنشها و کرنشهای کششی را داراند.
کلید واژگان
ژئوگریدآزمایش تیرچه خمشی
اختلاف زاویه فاز
شماره نشریه
93تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانگروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
گروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شاپا
2345-52922588-5340




