• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
    • دوره 20, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
    • دوره 20, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر برنامه‌های محیط‌زیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیط‌زیستی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    رضائی, مهدیهشبیری, سید محمدسرمدی, محمدرضالاریجانی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    694.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مستخرج از پایان نامه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: کارکرد آموزشی رسانه‌های گروهی همواره مورد تأکید صاحب‌نظران حوزه‌های گوناگون بوده است و نهادهای رسمی و غیررسمی از ظرفیت آن‌ها استفاده کرده‌اند. در این بین، رسانه تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری و صوتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برنامه‌های محیط‌زیستی تلویزیون بر ارتقای آگاهی و نگرش محیط‌زیستی دانشجویان است.روش بررسی: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرد‌آوری داده‌ها، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی بود که به روش نمونه در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در قالب دو گروه کنترل و آزمون گروه‌بندی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌ای بود که روایی محتوایی آن به صورت کمی و کیفی و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون آماری، تفاوت معنی‌داری در بین هر دو متغیر در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. مقایسه میانگین دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نشان داده است که میانگین متغیر در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در هر دو متغیر، بالاتر است، نتایج آزمون تعقیبی نیز بیان‌گر بالاتر بودن میانگین گروه آزمایشی تلویزیون نسبت به میانگین گروه کنترل در هر دو متغیر بوده است.بحث و نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های پژوهش، برنامه‌های تلویزیونی موردمطالعه، دارای تأثیر مثبت و معنی‌دار بر آگاهی و نگرش محیط‌زیستی دانشجویان به خصوص آگاهی محیط‌زیستی آن‌ها با اندازه اثر بالاتر بوده‌اند.
    کلید واژگان
    برنامه‌های محیط‌زیستی
    تلویزیون
    آگاهی محیط‌زیستی
    نگرش محیط‌زیستی
    مدیریت ، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    Islamic Azad University - Science and Research Branch
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران*(مسوول مکاتبات).
    استاد، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور و رییس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست، تهران، ایران.
    استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    استادیار، گروه آموزش محیط‌زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

    شاپا
    1563-4809
    2008-3513
    URI
    http://jest.srbiau.ac.ir/article_11119.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/272307

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی رابطه بین آگاهی، نگرش و رفتار حامی محیط‌ زیست دانشجویان دختر دانشگاه قم 

      سبزه ای, محمد تقی؛ قلی‌پور, سیاوش؛ آدینه‌وند, معصومه (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2016-08-22)
      رفتار حامی محیط ­­زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیط‌زیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیط‌زیستی، تأثیر «آگاهی محیط‌زیستی» ...

    • بررسی تأثیر تبلیغات محیط‌زیستی بر عملکرد محیط‌زیستی مدیریت شهری با نقش میانجی کیفیت محیط‌زیستی و تعدیل‌گری مزایای روان‌شناختی سبز 

      راشدی, نسیم؛ بشیر خداپرستی, رامین؛ باقری قره بلاغ, هوشمند؛ عسگرنژاد نوری, باقر (دانشکده منابع طبیعیUniversity of Tehran, 2024-11-21)
      پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تبلیغات محیط‌زیستی بر عملکرد محیط‌زیستی مدیریت شهری با نقش میانجیگری کیفیت محیط‌زیستی و تعدیل‌گری مزایای روان‌شناختی سبز می پردازد. در این مطالعه از روش توصیفی-پیمایشی برای جمع­آوری داده­ها استفاده ...

    • تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایه هفتم متوسطه 

      سرمدی, محمد رضا؛ رضائی, مهدیه؛ روحانی فر, احمد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2019-08-23)
      هدف از اجرای این پژوهش، مطالعه تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر دانش، حساسیت و نگرانی محیط‌زیستی دانش‌آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه شهر کرج بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، نیمه آزمایشی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب