مرور دوره 22, شماره 83 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
شبههشناسی فقهی و اصل اولی در قرارداد الکترونیکی
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)قراردادهایی که در فضای مجازی منعقد میشوند، بهرغم حجم گسترده آنها در تجارتهای داخلی و خارجی و داشتن قوانین مخصوص تجارت الکترونیکی هنوز در بسیاری از احکام و مواد قانونی از جهت تطبیق با اصول و مبانی فقهی و حقوقی دچار نقصان ...
-
قرآن و مبانی فقهی امنیت شغلی
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)فهم مسائل فقهی و حقوقی از آیات قرآن کریم، بخشی از تفسیر قرآن و پژوهشهای فقهی در قرآن، متوقف بر سلسله مبانی علمی و عملی است. شغل و کار از مباحث فقهی و حقوقی است که در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. از موضوعات مرتبط با کار، ...
-
تحلیل و بررسی ماهیت مفهوم از دیدگاه آیتالله بروجردی
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)آیتالله بروجردی در ماهیت مفهوم، دیدگاهی بدیع دارد: اولاً، مفهوم را برخلاف منطوق که ناشی از وضع الفاظ و سایهسار آن است، ناشی از دلالت فعل متکلم مبنی بر اخذ قیدی در کلام خود میداند. ازاینرو مفهوم را تحت اصول عقلایی که ...
-
نظریه اعتبار خبر واحد در دِماء در ترازوی نقد
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)اعتبار یا عدم اعتبار خبر واحد در بحث دماء، موضوع مقاله حاضر را تشکیل میدهد. اهمیت بحث از آنجا نشئت میگیرد که از یکسو، دأب شارع مقدس اسلام مبنی بر لزوم احتیاط تام در مسئله دماء جزء مسلّمات فقهی است و از دیگرسوی، در فتاوای ...
-
پژوهشی در حجیت ذاتی قطع در علم اصول
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)از میان معانی حجیت، سه معنا در مسئله «حجیت قطع» مطرح است: الف) قرارگرفتن حد وسط؛ ب) کاشفیت و طریقیت؛ ج) معذریت و منجزیت. در اندیشه شیخ انصاری، اتصاف قطع بهمعنای اول صحیح نیست. در مورد معنای دوم، چهار دیدگاه درمیان اصولیان ...
-
ماهیت تقاص و اثر آن در استرداد عین
(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2015-03-21)اگر غاصب یا مدیون ممتنع از ادای دین، بعد از تقاص مالک، حاضر به ردّ عین یا دین به تقاصکننده گردد، آیا برای او جایز است اصل مال خویش را بستاند و مال اخذکرده را عودت دهد؟ آیا اصولاً عودت هر یک از حق و مال مقاصّه به دو طرف ...



