نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقنبری احمد آباد, حسینfa_IR
dc.contributor.authorتفضلی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:52:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:52:53Z
dc.date.available1399-07-09T04:52:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:52:53Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-12-15en_US
dc.date.submitted1393-09-24fa_IR
dc.identifier.citationقنبری احمد آباد, حسین, تفضلی, محمدرضا. (1396). جستاری بر سازماندهی فواصل و رویکرد دُدِکافنیک در موسیقی دمیتری شستاکویچ. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 22(1), 35-40. doi: 10.22059/jfadram.2017.60739fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.60739
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_60739.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270574
dc.description.abstractدر این نوشتار تلاش بر آن است تا سازماندهی فاصله­ای و انسجام در موسیقی دمیتری شستاکویچ مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، این پژوهش با روش تحقیق تحلیلی ابتدا به بررسی موتیف­های شاخص  همچون DSCH  و SASCHA (ساشا) می­پردازد؛ چرا که این موتیف­ها نماینده کیفیت صدادهی در آثار آهنگساز هستند. در تحقیقات پیشین به نحوه­ی پیدایش  DSCH و نیز کاربرد مستقیم آن بگونه­ای شایسته پرداخته شده است؛ اما تمرکز این مقاله، بر استفاده غیرمستقیم یا تلویحی این موتیف­ها، از جمله تاثیر آن بر آلتراسیون مدها و نوع فواصل مورد استفاده در سری است. در واقع بررسی استفاده غیرمستقیم از این موتیف، نشان­دهنده­ی کیفیت صدادهی خاص در آثار مختلف آهنگساز است. علاوه بر استفاده مستقیم از موتیف "ساشا"، می­توان فواصل مورد تاکید و شاخص در آن و حضور سلول 5-3 را (بعنوان زیرمجموعه آن) در آثار متاخر شستاکویچ مشاهده کرد. پس از بررسی آثار شستاکویچ می­توان نتیجه گرفت، سازماندهی فواصل چه تاثیری در ایجاد انسجام در قطعات دارند. در واقع، او با آوردن عناصر آتونال و دُدِکافنیک در موسیقی تنال خود، نه تنها موجب از هم گسیختگی زبان موسیقایی­ خود نمی­شود، بلکه با سازماندهی فاصله­ای، زبانی شخصی و یکپارچه را در موسیقی خود ایجاد می­کند.fa_IR
dc.format.extent1245
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2017.60739
dc.subjectانسجامfa_IR
dc.subjectشستاکویچfa_IR
dc.subjectدُدِکافنیfa_IR
dc.subjectسازماندهی فاصله‌ایfa_IR
dc.titleجستاری بر سازماندهی فواصل و رویکرد دُدِکافنیک در موسیقی دمیتری شستاکویچfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage35
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد