مرور دوره 6, 1 (11 بهار وتابستان 1392) بر اساس تاریخ انتشار

  • جبران خسارت معنوی در فقه و حقوق 

    نیک فرجام, زهره (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    موضوع خسارت معنوی از جمله مباحث پرچالشی است که در اصول، قوانین و مقررات کنونی به لزوم آن تصریح گردیده؛ اما چگونگی جبران و نحوه­ی ارزیابی آن­ تعیین نشده است. در سیستم­های حقوقی کشورهای مختلف راه­کارهایی برای جبران خسارت ...

  • مبانی فقهی جاسوسی 

    قدسی, زهرا (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    جاسوسی از جرایمی است که هم به صورت سنتی و هم به صورت رایانه­ای جرم انگاری شده است. با این­که هیچ جامعه­ای از به کارگیری جاسوسی مستثنی نمی­باشد اما امنیت کشور­ها ایجاب می­کند که این مقوله بیشتر مورد توجه قرار گیرد . گاهی ...

  • ماهیت تحویل کالا در کنوانسیون بیع بین­ المللی کالا (1980 وین) و فقه امامیه 

    ملائی کندلوس, فخرالله؛ امینی, علیرضا (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    کنوانسیون وین و اینکوترمز در شرایطی یک مفهوم حداقلی از تحویل ارایه می­نماید مبنی بر این که فروشنده می­تواند در محل تجارت خود، کالاها را به خریدار یا نماینده قانونی او تحویل دهد. در حالی که برای خروج کالا از آن کشور خریدار ...

  • مفهوم و عناصر سازنده‌ قاعده‌ شرعی و مقایسه آن با قاعده حقوقی 

    امیدی, جلیل (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    قاعده، قضیه‌ای است دارای موضوعی کلی و حکمی که بر جزئیات آن موضوع حاکمیت دارد. قاعده به طورکلی و به اعتبار این‌که مقتضای عقل باشد یا طبیعت و یا توافق اصحاب علوم و صناعات به سه نوع عقلی، طبیعی و وضعی تقسیم می‌شود. قاعده‌ی ...

  • نقد و بررسی نظریاتی درباره اصحاب اجماع 

    زرگوش نسب, عبدالجبار؛ آل بویه, علی؛ سلیمی, علیرضا (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    جایگاه اصحاب اجماع در علم الحدیث و فقه براساس عبارت معروف «اجتمعت العصابه علی تصحیح مایصح عنهم» که توسط رجالی معروف ابوعمرو محمدبن عمرکشی مطرح شده می­باشد. نظریاتی توسط علما مانند محدث میرزاحسین نوری، شیخ طوسی، آیت ا... ...

  • بررسی فقهی انتشار مطبوعات ضالّه 

    قباد, احسان (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2013-03-21)
    فعالیت مطبوعاتی به عنوان بستری مناسب جهت تقویت آزادی بیان، دارای محدودیت­هایی بوده که مورد قبول همه نظامات حقوقی و از جمله نظام فقهی- حقوقی شیعه می­باشد. از جمله محدودیت­های آزادی بیان در فقه شیعی، حرمتِ انتشار مطالب ...