ارزیابی نقش توأم احساسات سرمایهگذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد کوتاهمدت عرضههای اولیه سهام (شواهدی از بازار سرمایه ایران)
(ندگان)پدیدآور
کفشی, نوشینعبدالباقی, عبدالمجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی نقش توأم گرایشهای احساسی سرمایهگذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد عرضههای اولیه بازار سرمایه ایران است. نمونه پژوهش شامل 87 شرکت بورسی و فرابورسی عرضه شده در بازه زمانی 1387 تا 1394 انتخاب شده است. برای اندازهگیری متغیر گرایشهای احساسی سرمایهگذاران از شاخص آرمز، و برای محاسبه ارزش ویژه برند از دو شاخص هولیهان و کیوتوبیناستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان میدهد که بر مبنای شاخص هولیهان هیچ تفاوت معناداری بین بازده کوتاهمدت عرضههای اولیه با برندهای قوی و ضعیف وجود ندارد در همین حال و بر مبنای شاخص کیوتوبین در مقاطع کوتاهمدت روزانه اول و دوم بین برندهای قوی و ضعیف تفاوت مثبت و در مقاطع طولانیتر 6 تا 12 ماه، تفاوت بازده برندهای قوی و ضعیف منفی شده است که دال بر اصلاح قیمتگذاری عرضهها توسط بازار است. همچنین عرضههای انجام شده در شرایط احساسی همراه با خوشبینی در دورههای کوتاهمدت عملکرد بهتری را نسبت به عرضههای انجام شده در شرایط بدبینی بازار به همراه داشتند. نهایتاً در مقاطع یکماه تا نه ماه پس از عرضه اثر توأم ارزش ویژه برند و خوشبینی بر عملکرد عرضههای اولیه مشاهده گردید.
کلید واژگان
عرضه اولیه سهامگرایشهای احساسی سرمایهگذاران
ارزش ویژه برند
بورس اوراق بهادار تهران
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مهندسی مالی و مدیریت ریسک دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایراناستادیار مدیریت مالی دانشگاه صنایع و مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران.
شاپا
2251-68592383-2789




