نقش متغیرهای روانشناختی و آگاهی بر تمایل به سرمایه گذاری با تاکید بر نقش واسطه ای ریسک ادراک شده مشتریان خدمات سرمایه گذاری
(ندگان)پدیدآور
کنجکاو منفرد, امیررضافتحی, سعیدرنجبریان, بهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برداشت از ریسک یکی از پارامترهای مهم فرآیند تصمیم گیری است به طوری که می تواند تصمیم گیریعقلایی مربوط به انتخاب یک محصول یا خدمت را تغییر دهد. در واقع، ریسک ادراک به عنوان یکی از مهم ترینعوامل تعیین کننده برای درک رفتار مصرف کننده شناخته شده است. بنابراین، توسعه مدلی برای تبیین ریسکادراک شده مشتریان حقیقی در بازار خدمات سرمایه گذاری ضروری است. در این راستا، هدف این پژوهشبررسی نقش واسطه ای ریسک ادراک شده در ارتباط بین متغیرهای روانشناختی و آگاهی و تمایل به سرمایهگذاری مشتریان خدمات سرمایه گذاری است. این پژوهش که در سال 1393 انجام یافته است از نظر ماهیتتوصیفی و از نظر هدف توسعه ای کاربردی است و جامعه آماری آن را مشتریان شرکت های کارگزاری تهران -تشکیل می دهد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفادهشده است. نتایج نشان داد که ریسک پذیری، اعتماد، خودکارآمدی و آگاهی سرمایه گذران تاثیر معنی داری برریسک ادراک شده آنها دارند. در این راستا، بیشترین اثرگذاری بر ریسک ادراک شده مربوط به دانش و آگاهیسرمایه گذران است. علاوه بر این ریسک ادراک شده بر نگرش و تمایل به سرمایه گذاری اثرگذار می باشد.
کلید واژگان
ریسک ادراک شدهسرمایه گذاری
خودکارآمدی
ریسک پذیری
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاددانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
شاپا
2251-68592383-2789




