چهارچوب مفهومی تامین مالی کارآفرینی در ایران
(ندگان)پدیدآور
شیرکوند, سعیدعباسیان, عزت الهمحمودی, وحیدغلامپورفرد, محمدمسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأمین مالی همواره یکی از چالشهای اصلی ایجاد و توسعه کسبوکارهای نوپا و شرکتهای کوچک و متوسط بوده است. چراکه از یکسو کارآفرینان تمایلی به تخصیص کلیه منابع خود در طرحهای نوآورانه نداشته و از طرف دیگر سرمایهگذاران نیز به دلیل عدم تأمین وثایق لازم، جریان نقدی ناکافی و عدم تقارن اطلاعاتی تمایلی به سرمایهگذاری در این طرحها ندارند. علیرغم انجام پژوهشهای متعدد در ارتباط با کارآفرینی در داخل و خارج کشور، مطالعات اندک و انگشتشماری در خصوص تأمین مالی کارآفرینی صورت پذیرفته است. در این مقاله، با مطالعه رویهها، نظریهها و چهارچوبهای مفهومی تأمین مالی کارآفرینی و همچنین بررسی پیمایشی چالشهای اصلی کارآفرینان و سرمایهگذاران مخاطره پذیر با استفاده از پرسشنامه و طیف لیکرت 5 درجهای، 36 عامل در قالب 11 مؤلفه استخراج و با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی گویهها، چهارچوب مفهومی تأمین مالی کارآفرینی برای ایران با هدف بهبود دسترسی کارآفرینان به منابع مالی طراحیشده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که 9 عامل شامل ویژگیهای شخصیتی و تواناییهای شخصی کارآفرین، حمایتهای قانونی، وضعیت حکمرانی دولت، عمق بازار سرمایه، ابزارهای تأمین مالی، ویژگیهای فعالیت کارآفرینی، فضای کسبوکار و روابط اکوسیستم تأمین مالی در دسترسی کارآفرینان به منابع مالی معنیدار بودهاند.
کلید واژگان
تامین مالی کارآفرینیسرمایه گذاری جسورانه
ابزارهای تامین مالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراندانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا
استاد تمام دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
شاپا
2345-32142538-1962




