• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید

    (ندگان)پدیدآور
    یونسی, محمدجابرصالحی, مسلم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    208.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید بود.روش‌کار: جامعه آماری این پژوهش کاربردی-همبستگی شامل تمامی دانش‌‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اقلید در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دوره دوم متوسطه شهر اقلید به صورت تصادفی 8 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس به تصادف انتخاب و تمام دانش‌آموزان آن کلاس‌ها شرکت داده شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ویژگی شخصیتی نئو (1992)، یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دی‌گروت (1990) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990) استفاده شد. جهت تحلیل اطلاعات از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌گانه به شیوه همزمان استفاده شد.یافته‌ها: بین ویژگی‌های شخصیتی روان‌نژندی با عملکرد تحصیلی رابطه‌ی معکوس معنی‌دار و بین توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه‌ی مستقیم معنی‌دار وجود دارد. بین یادگیری خود‌تنظیمی و زیرمقایس‌های ارزش تکلیف، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه‌ی مستقیم معنی‌دار وجود دارد. ابعاد روان‌نژندی به صورت معکوس و وظیفه‌شناسی به صورت مستقیم  قادر به پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشند.نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج، به نظر می‌رسد که راهبرد فراشناختی به صورت مستقیم قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان باشد.
    کلید واژگان
    عملکرد تحصیلی
    ویژگی‌های شخصیتی
    یادگیری خودتنظیمی

    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.8255
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_8255.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266985

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب