نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیری‌وحید, سیدمحمدصادقfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, هادیfa_IR
dc.contributor.authorحیدرنیا, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:42:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:42:25Z
dc.date.available1399-07-09T04:42:24Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:42:25Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-05en_US
dc.date.submitted1395-08-15fa_IR
dc.identifier.citationمیری‌وحید, سیدمحمدصادق, عباسی, هادی, حیدرنیا, احمد. (1395). مقایسه‌ی شاخص‌های ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی در کودکان عادی و طلاق. مجله اصول بهداشت روانی, 18(6), 329-337. doi: 10.22038/jfmh.2016.7806fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7806
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_7806.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266942
dc.description.abstract<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> روش‌های فرافکن و از جمله آن‌ها آزمون‌های ترسیمی توجه بسیاری از روان‌شناسان و درمانگران را برای شناسایی اختلالات روانی کودکان به خود جلب کرده‌اند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه‌ی شاخص‌های ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی در کودکان عادی و طلاق انجام شد.<br /><strong>روش‌کار:</strong> حجم نمونه‌ی این پژوهش توصیفی علی-مقایسه‌ای شامل 60 دانش‌آموز پسر (30 فرزند طلاق و 30 فرزند عادی) در شهر بجنورد در فروردین و اردیبهشت 1394 بود. کودکان طلاق به صورت هدف‌مند و چندمرحله‌ای انتخاب شدند. با بررسی پرونده کودکان طلاق، مشارکت معلم و مدیر مدرسه، 30 کودک عادی به عنوان همتا به صورت تناظر یک به یک در مولفه‌های سن، جنس، پایه‌ی تحصیلی، تحصیلات والدین، موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین و محل زندگی انتخاب شدند. نقاشی کودکان توسط سه ارزیاب آموزش‌دیده و ناآگاه نسبت به عضویت گروهی آزمودنی‌ها، طبق دستورالعمل نمره‌گذاری ‌آزمون، بررسی و نمره‌ داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون مجذور خی دوطرفه با کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ی 22 استفاده شد.<br /><strong>یافته‌ها:</strong> طبق نتایج آزمون، از 26 نشانه‌ی ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی، فراوانی 16 نشانه بین دو گروه، معنی‌دار بود (05/0><em>P</em>). بقیه‌ی نشانه‌ها دارای تفاوت معنی‌داری نبودند (05/0<<em>P</em>).<br /><strong>نتیجه‌گیری:</strong> با توجه به معنی‌داری تفاوت بین نشانه‌های مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و روابط میان‌فردی اعضای خانواده) دو گروه در این آزمون و توان افتراقی بالای این آزمون در تشخیص مشکلات روانی بین کودکان عادی و طلاق، می‌توان آن را در شناسایی و تشخیص مشکلات روانی کودکان در مدارس و کلینیک‌های مشاوره به کار برد تا با شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، بتوان از تاثیرات منفی بیشتر و مخرب آن‌ها در آینده‌ی کودک جلوگیری نمود.fa_IR
dc.format.extent200
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7806
dc.subjectترسیمfa_IR
dc.subjectخانوادهfa_IR
dc.subjectطلاقfa_IR
dc.subjectکودکfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی شاخص‌های ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی در کودکان عادی و طلاقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره‌ی خانواده، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue6
dc.citation.spage329
dc.citation.epage337
nlai.contributor.orcid0000000312864159


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد