| dc.contributor.author | میریوحید, سیدمحمدصادق | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسی, هادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنیا, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:42:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:42:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:42:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:42:25Z | |
| dc.date.issued | 2016-10-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میریوحید, سیدمحمدصادق, عباسی, هادی, حیدرنیا, احمد. (1395). مقایسهی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی در کودکان عادی و طلاق. مجله اصول بهداشت روانی, 18(6), 329-337. doi: 10.22038/jfmh.2016.7806 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1028-6918 | |
| dc.identifier.issn | 1684-4300 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7806 | |
| dc.identifier.uri | http://jfmh.mums.ac.ir/article_7806.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266942 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> روشهای فرافکن و از جمله آنها آزمونهای ترسیمی توجه بسیاری از روانشناسان و درمانگران را برای شناسایی اختلالات روانی کودکان به خود جلب کردهاند. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی در کودکان عادی و طلاق انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> حجم نمونهی این پژوهش توصیفی علی-مقایسهای شامل 60 دانشآموز پسر (30 فرزند طلاق و 30 فرزند عادی) در شهر بجنورد در فروردین و اردیبهشت 1394 بود. کودکان طلاق به صورت هدفمند و چندمرحلهای انتخاب شدند. با بررسی پرونده کودکان طلاق، مشارکت معلم و مدیر مدرسه، 30 کودک عادی به عنوان همتا به صورت تناظر یک به یک در مولفههای سن، جنس، پایهی تحصیلی، تحصیلات والدین، موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین و محل زندگی انتخاب شدند. نقاشی کودکان توسط سه ارزیاب آموزشدیده و ناآگاه نسبت به عضویت گروهی آزمودنیها، طبق دستورالعمل نمرهگذاری آزمون، بررسی و نمره داده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مجذور خی دوطرفه با کمک نرمافزار آماری SPSS نسخهی 22 استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> طبق نتایج آزمون، از 26 نشانهی ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی، فراوانی 16 نشانه بین دو گروه، معنیدار بود (05/0><em>P</em>). بقیهی نشانهها دارای تفاوت معنیداری نبودند (05/0<<em>P</em>).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به معنیداری تفاوت بین نشانههای مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و روابط میانفردی اعضای خانواده) دو گروه در این آزمون و توان افتراقی بالای این آزمون در تشخیص مشکلات روانی بین کودکان عادی و طلاق، میتوان آن را در شناسایی و تشخیص مشکلات روانی کودکان در مدارس و کلینیکهای مشاوره به کار برد تا با شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، بتوان از تاثیرات منفی بیشتر و مخرب آنها در آیندهی کودک جلوگیری نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 200 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله اصول بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Fundamentals of Mental Health | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7806 | |
| dc.subject | ترسیم | fa_IR |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.subject | طلاق | fa_IR |
| dc.subject | کودک | fa_IR |
| dc.title | مقایسهی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانوادهی جنبشی در کودکان عادی و طلاق | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 329 | |
| dc.citation.epage | 337 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000000312864159 | |