• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی شاخص‌های ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی در کودکان عادی و طلاق

    (ندگان)پدیدآور
    میری‌وحید, سیدمحمدصادقعباسی, هادیحیدرنیا, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    200.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: روش‌های فرافکن و از جمله آن‌ها آزمون‌های ترسیمی توجه بسیاری از روان‌شناسان و درمانگران را برای شناسایی اختلالات روانی کودکان به خود جلب کرده‌اند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه‌ی شاخص‌های ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی در کودکان عادی و طلاق انجام شد.روش‌کار: حجم نمونه‌ی این پژوهش توصیفی علی-مقایسه‌ای شامل 60 دانش‌آموز پسر (30 فرزند طلاق و 30 فرزند عادی) در شهر بجنورد در فروردین و اردیبهشت 1394 بود. کودکان طلاق به صورت هدف‌مند و چندمرحله‌ای انتخاب شدند. با بررسی پرونده کودکان طلاق، مشارکت معلم و مدیر مدرسه، 30 کودک عادی به عنوان همتا به صورت تناظر یک به یک در مولفه‌های سن، جنس، پایه‌ی تحصیلی، تحصیلات والدین، موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین و محل زندگی انتخاب شدند. نقاشی کودکان توسط سه ارزیاب آموزش‌دیده و ناآگاه نسبت به عضویت گروهی آزمودنی‌ها، طبق دستورالعمل نمره‌گذاری ‌آزمون، بررسی و نمره‌ داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون مجذور خی دوطرفه با کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ی 22 استفاده شد.یافته‌ها: طبق نتایج آزمون، از 26 نشانه‌ی ترسیمی آزمون ترسیم خانواده‌ی جنبشی، فراوانی 16 نشانه بین دو گروه، معنی‌دار بود (05/0>P). بقیه‌ی نشانه‌ها دارای تفاوت معنی‌داری نبودند (05/0P).نتیجه‌گیری: با توجه به معنی‌داری تفاوت بین نشانه‌های مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و روابط میان‌فردی اعضای خانواده) دو گروه در این آزمون و توان افتراقی بالای این آزمون در تشخیص مشکلات روانی بین کودکان عادی و طلاق، می‌توان آن را در شناسایی و تشخیص مشکلات روانی کودکان در مدارس و کلینیک‌های مشاوره به کار برد تا با شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، بتوان از تاثیرات منفی بیشتر و مخرب آن‌ها در آینده‌ی کودک جلوگیری نمود.
    کلید واژگان
    ترسیم
    خانواده
    طلاق
    کودک

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مشاوره‌ی خانواده، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7806
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_7806.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266942

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب