اعتبار و پایایی مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان 6 تا 12 سال
(ندگان)پدیدآور
فیروزی, منیژهرحیمیان بوگر, اسحقنوع مدرک
Textگزارش کوتاه
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: سرزندگی به عنوان احساس اشتیاق، طراوت و سرشار بودن از انرژی، شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار آزمون ترسیمی سرزندگی کودکان بود. روشکار: این مطالعه از نوع سنجش روایی پیشبین با روش بازآزمایی انجام گردید. نمونهی پژوهش شامل 281 (54%) دختر و 239 (46%) پسر بین 6 تا 12 سال از مدارس شهر تهران و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. این مقیاس در سه مرحله ساخته و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گرفت. سطح اول شامل تحلیل کیفی ترسیم کودکان، مصاحبه و ساخت مقیاس بود. در سطح دوم، روایی محتوایی مقیاس محاسبه شد. سپس در سطح سوم، پایایی بازآزمایی مقیاس آزمون ترسیمی سرزندگی (نتایج دو بار اجرای آزمون) بررسی گردید. یافتهها: نتایج پایایی بازآزمایی مقیاس، معنیدار به دست آمد (83/0=r و 001/0PPPPPنتیجهگیری: نتایج پژوهش با یافتههای پیشین در مورد نشانگرهای هیجانی در ترسیم کودکان همخوانی داشت. این ابزار میتواند برای ارزیابی بالینی و کاربرد در حوزهی روانشناسی سلامت کودکان، کارآمدی خوبی داشته باشد.
کلید واژگان
اعتبارپایایی
ترسیم
سرزندگی
کودک
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
روان شناس سلامت، دانشگاه تهرانروان شناس سلامت، استادیار دانشگاه سمنان
شاپا
1028-69181684-4300




