بررسی اثربخشی روان درمانی بدنی بر ارتقای قابلیت حافظهی کاری و سطح بازداری دانش آموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
غنائی, فاطمهبیگدلی, ایمان اللهرسولزاده طباطبائی, کاظم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی بدنی بر ارتقای قابلیت حافظهی کاری و سطح بازداری دانشآموزان ابتدایی انجام شده است.
روش کار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام دانشآموزان ابتدایی مدارس عادی شهر مشهد با دامنهی سنی 12-7 سال بود که در سال 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. 44 نفر دانشآموز از 4 مدرسهی دولتی (دو دخترانه- دو پسرانه) با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب و در دو گروه (12 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمون، 11 نفر پسر و 11 نفر دختر در گروه شاهد) به صورت تصادفی قرار گرفتند. دورهی روان درمانی بدنی برای گروه آزمون در 36 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه ارایه گردید و در این مدت گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش شامل آزمونهای رایانهای حافظه کاری (N-back) و برو- نرو (Go no Go) بودند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: دانشآموزان گروه آزمون در مولفههای تعداد پاسخ های صحیح و تعداد پاسخهای نادرست، تعداد خطای ارائه و بازداری، در آزمونهای رایانهای حافظهی کاری و برو- نرو، به شکل معنی داری نسبت به گروه شاهد عملکرد بهتری داشتند (005/0=P) اما مولفهی میانگین زمان در آزمون رایانهای برو- نرو معنیدار نشد (17/0=P).
نتیجه گیری: بنا بر نتایج، به نظر می رسد رواندرمانی بدنی میتواند روش موثری برای ارتقاء قابلیت حافظهی کاری و سطح بازداری دانشآموزان ابتدایی باشد.
کلید واژگان
بازداریدانشآموزان ابتدایی
روان درمانی بدنی
حافظهی کاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراناستاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
1028-69181684-4300



