• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی روان درمانی بدنی بر ارتقای قابلیت حافظه‌ی کاری و سطح بازداری دانش آموزان ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    غنائی, فاطمهبیگدلی, ایمان اللهرسول‌زاده طباطبائی, کاظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر ارتقای قابلیت حافظه‌ی کاری و سطح بازداری دانش‌آموزان ابتدایی انجام شده است.       روش کار: جامعه‌ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام دانش‌آموزان ابتدایی مدارس عادی شهر مشهد با دامنه‌ی سنی 12-7 سال بود که در سال  98-1397 مشغول به تحصیل بودند. 44 نفر دانش‌آموز از 4 مدرسه‌ی دولتی (دو دخترانه- دو پسرانه)  با استفاده از روش نمونه‌گیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب و در دو گروه (12 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمون، 11 نفر پسر و 11 نفر  دختر در گروه شاهد) به صورت تصادفی قرار گرفتند. دوره‌ی روان درمانی بدنی برای گروه آزمون در 36 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت 3 ماه ارایه گردید و در این مدت گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش شامل آزمون‌های رایانه‌ای حافظه کاری (N-back) و برو- نرو (Go no Go)  بودند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و  t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: دانش‌آموزان گروه آزمون در مولفه‌های تعداد پاسخ های صحیح و تعداد پاسخ‌های نادرست، تعداد خطای ارائه و بازداری، در آزمون‌های رایانه‌ای حافظه‌ی کاری و برو- نرو، به شکل معنی داری نسبت به گروه شاهد عملکرد بهتری داشتند (005/0=P) اما مولفه‌ی میانگین زمان در آزمون رایانه‌ای برو- نرو معنی‌دار نشد (17/0=P).   نتیجه گیری: بنا بر نتایج، به نظر می رسد روان‌درمانی بدنی می‌تواند روش موثری برای ارتقاء قابلیت حافظه‌ی کاری و سطح بازداری دانش‌آموزان ابتدایی باشد.
    کلید واژگان
    بازداری
    دانش‌آموزان ابتدایی
    روان درمانی بدنی
    حافظه‌ی کاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2020.16147
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_16147.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266715

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب