| dc.contributor.author | احمدی, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:41:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:41:11Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:41:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:41:11Z | |
| dc.date.issued | 2010-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2010-02-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1388-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, احمد. (1389). تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی. مجله اصول بهداشت روانی, 12(46), 41-534. doi: 10.22038/jfmh.2010.1093 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1028-6918 | |
| dc.identifier.issn | 1684-4300 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2010.1093 | |
| dc.identifier.uri | http://jfmh.mums.ac.ir/article_1093.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266549 | |
| dc.description.abstract | از آن جایی که فعالیتهای حرکتی موجب رشد نظام ادراکی میشوند، نقش مهمی در فراگیری مهارتهای تحصیلی و اجتماعی ایفا میکنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج میبرند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرینهای ادراکیحرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید.
معرفی مورد: در این پژوهش تکآزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت <br clear="all" /> اندازهگیری مهارتهای حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمونهای <br clear="all" /> لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کیمت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمعآوری شد. سپس 20 جلسهی مداخلهی حسیحرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامهریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارتهای تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارتهای عملکردی بینایی و مهارتهای حرکتی گفتاری انجام شد. دادهها به روش درصد نقاط غیر همپوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازهی اثر تمرینهای <br clear="all" /> ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود.
نتیجهگیری: تمرینهای ادراکی حرکتی به خوبی مهارتهای حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود بخشید حال آن که تاثیر آن ها بر مهارتهای ریاضی بارز نبود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 312 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله اصول بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Fundamentals of Mental Health | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2010.1093 | |
| dc.subject | اوتیسم | fa_IR |
| dc.subject | ریاضی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد ادراکی حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های حرکتی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 46 | |
| dc.citation.spage | 41 | |
| dc.citation.epage | 534 | |