تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی
(ندگان)پدیدآور
احمدی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آن جایی که فعالیتهای حرکتی موجب رشد نظام ادراکی میشوند، نقش مهمی در فراگیری مهارتهای تحصیلی و اجتماعی ایفا میکنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج میبرند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرینهای ادراکیحرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید.
معرفی مورد: در این پژوهش تکآزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت اندازهگیری مهارتهای حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمونهای لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کیمت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمعآوری شد. سپس 20 جلسهی مداخلهی حسیحرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامهریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارتهای تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارتهای عملکردی بینایی و مهارتهای حرکتی گفتاری انجام شد. دادهها به روش درصد نقاط غیر همپوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازهی اثر تمرینهای ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود.
نتیجهگیری: تمرینهای ادراکی حرکتی به خوبی مهارتهای حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود بخشید حال آن که تاثیر آن ها بر مهارتهای ریاضی بارز نبود.
کلید واژگان
اوتیسمریاضی
عملکرد ادراکی حرکتی
مهارت های حرکتی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانشاپا
1028-69181684-4300




