تاثیر آموزش والدین بر خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به درخودماندگی
(ندگان)پدیدآور
سرابی جماب, ملیحهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
والدین کودکان مبتلا به درخودماندگی با چالشهای بسیاری رو به رو هستند که آنها را در معرض پیامدهای منفی روانی قرار میدهد. مشارکت والدین در برنامههای درمانی کودکان میتواند این آشفتگیها را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامهی آموزش والدین و پروراندن مهارتها بر خودکارآمدی مادران کودکان پیشدبستانی مبتلا به درخودماندگی انجام شده است.
روشکار: پژوهش حاضر یک مطالعهی شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و  پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد است که طی سالهای 89-1388 اجرا گردید. نمونهی آماری این پژوهش 21 نفر از مادران کودکان 3 تا 7 سالهی مبتلا به درخودماندگی بود که به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 11 جلسه تحت آموزش به شیوهی بحث گروهی قرار گرفتند. تمام شرکتکنندگان، پرسشنامهی جمعیتشناختی و مقیاس احساس صلاحیت والدین را در جلسات پیشآزمون،  پسآزمون و پیگیری (70 روز) کامل کردند. نتایج این پژوهش توسط آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل گردید.
یافته ها: آموزش مادران، موجب افزایش معنیدار خودکارآمدی مادران در دورهی پسآزمون و پیگیری نشد (86/0=P). همچنین این برنامه بر افزایش رضایت والدین (49/0=P) و میزان صلاحیت والدینی (70/0=P) موثر نبود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، برنامهی آموزش والدین و پرورندان  مهارتها بر افزایش خودکارآمدی والدین موثر نبوده است.
کلید واژگان
درخودماندگیخودکارآمدی
آموزش والدین
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
1028-69181684-4300




