بررسی رابطه ی بین مولفه های هوش هیجانی و عزت نفس با نشانگان وانمودگرایی (سندرم ایمپاستر)
(ندگان)پدیدآور
حدادی بهرام, آزیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ویژگیهای شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تاثیر  میگذارد، نشانگان ایمپاستر (وانمودگرایی) است. کلانس و ایمز برای نخستین بار پدیدهی وانمودگرایی را معرفی کردند و معتقدند که این پدیده یکی از انواع موانع پیشرفت و موفقیت محسوب میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین مولفههای هوش هیجانی و عزت نفس با نشانگان ایمپاستر در بین دانشجویان رشتهی پزشکی انجام پذیرفت.
روشکار: این تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعهی آماری آن، تمام دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان و دانشجویان ایرانی رشتهی پزشکی در دانشگاه ایروان (ارمنستان) در سال تحصیلی 89-1388 بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 146 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان و 54 نفر از دانشجویان دانشکدهی پزشکی ایروان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس هوش هیجانی شوت، آزمون عزت نفس کوپراسمیت و مقیاس نشانگان ایمپاستر کلانس بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین عزت نفس با نشانگان ایمپاستر همبستگی معنیدار و معکوس وجود دارد (0001/0>P). در بین مولفههای هوش هیجانی، مولفهی ارزیابی و بیان هیجان و بهرهبرداری از هیجان، رابطهی مثبت و معنیداری با نشانگان ایمپاستر دارد (009/0>P) و بین مولفهی تنظیم هیجان با نشانگان ایمپاستر رابطهی معنی داری مشاهده نشد (2/0=P). همچنین در بین متغیرهای پیشبین تنها ضریب همبستگی مولفهی بهرهبرداری از هیجان دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان و دانشکدهی پزشکی ایروان با هم تفاوت معنیداری داشت.
نتیجه گیری: افراد دارای نشانگان ایمپاستر، با وجود شواهد بیرونی موفقیتها، در درونیسازی موفقیتهای خود ناتوان هستند و عزت نفس نامطمئن، از ویژگیهای این افراد میباشد.
کلید واژگان
عزت نفسهوش هیجانی
نشانگان ایمپاستر
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومیشاپا
1028-69181684-4300




