نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقی بیمرغ, محمدfa_IR
dc.contributor.authorیاوری, مهریfa_IR
dc.contributor.authorعمادزاده, علیfa_IR
dc.contributor.authorشریفان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorبرهانی مغانی, مهدیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:41:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:41:02Z
dc.date.available1399-07-09T04:41:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:41:02Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-04en_US
dc.date.submitted1398-04-13fa_IR
dc.identifier.citationصادقی بیمرغ, محمد, یاوری, مهری, عمادزاده, علی, شریفان, فاطمه, برهانی مغانی, مهدیه. (1397). بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد شهر مشهد. مجله اصول بهداشت روانی, 21(1), 63-72. doi: 10.22038/jfmh.2018.13420fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2018.13420
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_13420.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266497
dc.description.abstractمقدمه: مفهوم نیاز، یکی از وسیع‌ترین و پرکاربردترین واژه‌هایی است که در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی، متداول است. یکی از این نیازها در حیطه مباحث علمی وآموزش، نیازهای آموزشی است. این پژوهش با هدف بررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد (پزشکان و روان­شناسان) شهر مشهد، انجام شده است.<br /> روش کار: در این پژوهش توصیفی 100 نفر از درمانگران اعتیاد (پزشک و روان­شناس) شاغل در بیمارستان­ها و مراکز ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1396 به طور تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق­ساخته  27 سئوالی بود. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­های توصیفی و استنباطی مثل آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده گردید.<br /> نتایج:  بنا بر نتایج، 6/54 درصد شرکت­کنندگان پزشک و 4/45 درصد روان­شناس بودند. بیشترین نیاز آموزشی شرکت­کنندگان "دانش ارزیابی خطر و شناسایی اورژانس‌های اعتیاد و روان‌پزشکی" با 2/4 درصد و کمترین نیاز آموزشی " دانش طب سنتی، شناخت و کاربرد داروهای گیاهی در درمان  سوءمصرف مواد"  با 22/3 درصد تعیین گردید. اولین نیاز آموزشی پزشکان "دانش کافی در خصوص فارماکولوژی داروهای درمان نگهدارنده و بازگیری طبی (ترک)" با 65/18 درصد و اولین نیاز آموزشی روان­شناسان "مهارت انجام مصاحبه و مشاوره­های روان­شناسی برای خانواده بیماران با سوءمصرف مواد" با 33/18 درصد تعیین گردید.<br /> نتیجه‌گیری: مقایسه میانگین نمره­های نیازهای آموزشی نشان داد که در سطح توصیفی، نمره نیازهای آموزشی پزشکان با نمره نیازهای آموزشی روان­شناسان تفاوت چندانی نداشته­اند اما اولویت­بندی نیازهای آموزشی پزشکان و روان­شناسان، متفاوت است.fa_IR
dc.format.extent599
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2018.13420
dc.subjectاعتیادfa_IR
dc.subjectدرمانگرfa_IR
dc.subjectنیازهای آموزشیfa_IR
dc.subjectسوء مصرف و وابستگی به موادfa_IR
dc.titleبررسی نیازهای آموزشی درمانگران اعتیاد شهر مشهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage72
nlai.contributor.orcid0000-0002-7401-5454
nlai.contributor.orcid0000-0003-2882-7192


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد