نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعبدی, احسانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:35:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:35:25Z
dc.date.available1399-07-09T04:35:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:35:25Z
dc.date.issued2015-05-22en_US
dc.date.issued1394-03-01fa_IR
dc.date.submitted2012-12-21en_US
dc.date.submitted1391-10-01fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, فاطمه, عبدی, احسان. (1394). کنترل تورم خاک بستر جاده‌های‌ جنگلی با استفاده از مواد پلیمری. نشریه جنگل و فرآورده های چوب, 68(1), 89-97. doi: 10.22059/jfwp.2015.53980fa_IR
dc.identifier.issn5052-2008
dc.identifier.issn2383-0530
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfwp.2015.53980
dc.identifier.urihttps://jfwp.ut.ac.ir/article_53980.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/264605
dc.description.abstractبا اینکه خاک به‌عنوان مصالح بستر بسیاری از سازه­ها مطرح است، برخی خاک‌ها مشکلاتی در سازه‌ها از جمله جاده‌ ایجاد می‌کنند. این خاک‌ها با جذب رطوبت متورم شده و با از دست­دادن آب منقبض می­شوند. تغییرات رطوبت این خاک­ها سبب تغییر حجم آن­ها و در نتیجه اعمال فشار به لایۀ روسازی و در نهایت تخریب جاده می­شود. این امر نشان­دهندۀ اهمیت بررسی‌های لازم برای به­کارگیری روش‌هایی به‌منظور کاهش پتانسیل تورمی این‌گونه خاک­هاست که با وجود اهمیت موضوع، تاکنون مطالعه­ای در این زمینه در جاده­های جنگلی صورت نگرفته است. به­همین دلیل در این پژوهش تأثیر مواد پلیمری بر کنترل تورم خاک به‌عنوان مصالح جاده­های جنگلی بررسی شد. آزمایش‌های تراکم، تورم و فشار تورمی روی خاک شاهد و نمونه­های تیمارشده با درصدهای متفاوت مادۀ پلیمری RPP (019/0، 04/0 و 06/0درصد) صورت گرفت. به­منظور انجام آزمایش تورم و فشار تورمی، نمونه­ها با رطوبت بهینۀ حاصل از آزمایش تراکم تهیه و به‌ شیوۀ تراکم استاتیکی متراکم و سپس به دستگاه تحکیم منتقل شدند. با توجه به نتایج <em>تست­های</em> آزمایشگاهی به­دست‌آمده از این پژوهش افزودن مادۀ پلیمری RPP می­تواند سبب کاهش تورم و فشار تورمی خاک شود؛ به­طوری که با افزایش درصد مادۀ RPP، پتانسیل تورم و فشار تورمی خاک با شدت بیشتری کاهش می­یابد. در نتیجه مادۀ RPP می­تواند گزینه‌ای برای رفع مشکل تورم­زایی خاک­های جنگلی باشد، اما باید بررسی‌های اقتصادی، فنی تکمیلی و مقایسه‌ای در این مورد به‌عمل آید.fa_IR
dc.format.extent675
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofنشریه جنگل و فرآورده های چوبfa_IR
dc.relation.ispartofForest and Wood Productsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfwp.2015.53980
dc.subjectجاده‌های جنگلیfa_IR
dc.subjectخواص تورمیfa_IR
dc.subjectدستگاه تحکیمfa_IR
dc.subjectکنترل تورمfa_IR
dc.subjectمادۀRPPfa_IR
dc.titleکنترل تورم خاک بستر جاده‌های‌ جنگلی با استفاده از مواد پلیمریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری ‌مهندسی جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume68
dc.citation.issue1
dc.citation.spage89
dc.citation.epage97
nlai.contributor.orcid0000-0002-3382-7683


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد