کنترل تورم خاک بستر جادههای جنگلی با استفاده از مواد پلیمری
(ندگان)پدیدآور
موسوی, فاطمهعبدی, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با اینکه خاک بهعنوان مصالح بستر بسیاری از سازهها مطرح است، برخی خاکها مشکلاتی در سازهها از جمله جاده ایجاد میکنند. این خاکها با جذب رطوبت متورم شده و با از دستدادن آب منقبض میشوند. تغییرات رطوبت این خاکها سبب تغییر حجم آنها و در نتیجه اعمال فشار به لایۀ روسازی و در نهایت تخریب جاده میشود. این امر نشاندهندۀ اهمیت بررسیهای لازم برای بهکارگیری روشهایی بهمنظور کاهش پتانسیل تورمی اینگونه خاکهاست که با وجود اهمیت موضوع، تاکنون مطالعهای در این زمینه در جادههای جنگلی صورت نگرفته است. بههمین دلیل در این پژوهش تأثیر مواد پلیمری بر کنترل تورم خاک بهعنوان مصالح جادههای جنگلی بررسی شد. آزمایشهای تراکم، تورم و فشار تورمی روی خاک شاهد و نمونههای تیمارشده با درصدهای متفاوت مادۀ پلیمری RPP (019/0، 04/0 و 06/0درصد) صورت گرفت. بهمنظور انجام آزمایش تورم و فشار تورمی، نمونهها با رطوبت بهینۀ حاصل از آزمایش تراکم تهیه و به شیوۀ تراکم استاتیکی متراکم و سپس به دستگاه تحکیم منتقل شدند. با توجه به نتایج تستهای آزمایشگاهی بهدستآمده از این پژوهش افزودن مادۀ پلیمری RPP میتواند سبب کاهش تورم و فشار تورمی خاک شود؛ بهطوری که با افزایش درصد مادۀ RPP، پتانسیل تورم و فشار تورمی خاک با شدت بیشتری کاهش مییابد. در نتیجه مادۀ RPP میتواند گزینهای برای رفع مشکل تورمزایی خاکهای جنگلی باشد، اما باید بررسیهای اقتصادی، فنی تکمیلی و مقایسهای در این مورد بهعمل آید.
کلید واژگان
جادههای جنگلیخواص تورمی
دستگاه تحکیم
کنترل تورم
مادۀRPP
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مهندسی جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایراناستادیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران
شاپا
5052-20082383-0530




