بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه فکری در بهبود کیفیت ارائه خدمات (مطالعه موردی: بیمارستان شهید فقیهی شیراز)
(ندگان)پدیدآور
رضایی, غلامرضارضایی, حمیدرضامنوچهری, فاطمهرضایی, لیلا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در چند دهه اخیر نقش داراییهای دانشی در پیشبرد هدفهای سازمانها تبدیل به امری حیاتی شده است. هدف این مقاله بررسی تأثیر مدیریت دانش و سرمایه فکری در بهبود کیفیت ارائه خدمات در بین کارکنان بیمارستان شهید فقیهی شیراز است. روش پژوهش: روش پژوهش مورد استفاده توصیفی همبستگی، از نوع نظرسنجی است که از لحاظ زمانی پژوهشی مقطعی به حساب میآید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بنتیس، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش کوئینک و پرسشنامه کیفیت ارائه خدمات، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان و مراجعهکنندگان (بیماران) به بیمارستان شهید فقیهی شیراز تشکیل میدهند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان ، 288 نفر به دست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 19، روشهای آماری تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شده است. یافتهها: در حدود 4/27 درصد از تغییرات در متغیر کیفیت ارائه خدمات به وسیله مدیریت دانش و در حدود 9/26 درصد از تغییرات در کیفیت ارائه خدمات به وسیله سرمایه فکری تببین میشود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که به طور کلی بین مدیریت دانش، سرمایه فکری و ابعاد آن با میزان کیفیت ارائه خدمات از دیدگاه مراجعهکنندگان رابطه مستقیم معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
بیمارستانسرمایه فکری
کیفیت ارائه خدمات
مدیریت دانش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازShiraz University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجانعضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، ارسنجان، ایران
شاپا
2252-04732252-0546



