کاربردهای GIS در بهبود و توسعة کسبوکار شهری
(ندگان)پدیدآور
جلوخانی نیارکی, محمدرضامحمودی وانعلیا, نرجسکریمی فیروزجایی, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهبود کسبوکار در مناطق شهری شامل کارآفرینی، ارتقای کسبوکارهای خرد و کلان و بازاریابی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی کاربردها و نقش سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) در بهبود و توسعة کسبوکار شهری است. در گام اول، کاربردهای GIS در بهبود این کسبوکارها به روش کتابخانهای بررسی شده است. در گام دوم، مناسبترین مکانها برای تأسیس رستوران در شهر بابلسر استان مازندران، به روش تلفیقی بهترین-بدترین و ابزارهای تجزیه و تحلیل GIS، بهعنوان یکی از کاربردهای GIS در کسبوکار انتخاب شد. در این گام، ابتدا با استفاده از روش بهترین-بدترین، وزن معیارها محاسبه و سپس بهکمک مدل ترکیب خطی وزندار (WLC) مبتنی بر GIS، نقشة اولویتبندی نهایی گزینههای رستورانها تولید شد. بررسیها نشان میدهد بهکمک GIS میتوان رفتار مشتریان، رقبا و بازار را بهصورت مکانی مدلسازی کرد و به پرسشهای متعددی از جمله تحلیل مشتری و بازار، پیشبینی وضعیت بازار، سیاستهای تبلیغات، انتخاب و بهینهسازی مکان، مدیریت مناطق فروش، سرمایهگذاری و سیستم بازاریابی پاسخ داد. با توجه به این قابلیتها و تجزیه و تحلیلهای مکانی میتوان از این سیستم برای بهبود و توسعة کسبوکار در فضای شهری استفاده کرد. تعداد کل گزینههای پیشنهادی برای تأسیس رستوران در شهر بابلسر 5375 بوده که براساس نتایج مدل مبتنی بر GIS، از این مقدار به ترتیب 2426، 2234 و 715 گزینه در طبقات مناسب، متوسط و نامناسب طبقهبندی شدهاند. همچنین نتایج نشان میدهد موقعیت مکانی 53، 40 و 7 درصد از رستورانهای شهر بابلسر بهترتیب در کلاسهای مناسب، متوسط و نامناسب قرار دارند.
کلید واژگان
بازارتحلیل مکانی
تحلیل مشتری
کسبوکار شهری
GIS
سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه سنجشازدور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد سنجشازدور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری سنجشازدور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران
شاپا
2008-62962423-7736




